ASSA ABLOY har genomfört förvärv i USA, Israel och Nederländerna.

Division Entrance Systems har förvärvat La Force Associates i USA. Bolaget distribuerar, installerar och utför service på automatiska dörrar i sydvästra USA där bolaget har en marknadsledande ställning. Bolaget omsätter cirka 80 MSEK på årsbasis och har cirka 70 anställda. Service- och installationsverksamhet är strategiskt prioriterade verksamheter för Entrance Systems tillväxt.

Division EMEA har tecknat avtal om förvärv av det israeliska bolaget Alba. Bolaget tillverkar och säljer mekaniska låsprodukter på den lokala marknaden. Bolaget hade 2006 en omsättning på cirka 70 MSEK och har cirka 65 anställda. Förvärvet är villkorat av godkännande från den israeliska konkurrensmyndigheten. Transaktionen förväntas kunna slutföras inom 1-2 månader.

Division Global Technologies har tecknat avtal om förvärv av Integrated Engineering i Nederländerna. Bolaget utvecklar och säljer avancerade läsare av passerkort  baserat på RFID-teknologi. Bolaget, som omsatte cirka 35 MSEK 2006 har visat en hög tillväxt och har 14 anställda.

"En av ASSA ABLOY's strategier är att växa genom framgångsrika och värdeskapande förvärv. Dessa förvärv visar på den stora förvärvspotential som fortfarande finns på våra marknader," säger Johan Molin, VD och koncernchef för ASSA ABLOY.

Sammanlagd köpeskilling för dessa tre förvärv uppgår till cirka 280 MSEK. Verksamheterna beräknas generera en avkastning på cirka 10% på sysselsatt kapital under förvärvsåret och därmed bidra positivt till vinst per aktie.

Martin Hamner, Investor Relations-ansvarig och Koncerncontroller, tel: 08-506 485 79