• ASSA ABLOY/

ASSA ABLOY har slutfört förvärvet av HHI och avyttringen av Emtek och Smart Residential-verksamheten i USA och Kanada

ASSA ABLOY har idag slutfört förvärvet av Hardware and Home Improvement (”HHI”) divisionen inom Spectrum Brands samt avyttringen av Emtek och Smart Residential-verksamheten i USA och Kanada till Fortune Brands.

”HHI är ett utmärkt tillskott till ASSA ABLOY som kompletterar vårt nuvarande erbjudande gällande såväl produkter som geografisk täckning, och det är med glädje jag välkomnar HHI och alla dess medarbetare till ASSA ABLOY”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY. ” Jag är också glad att medarbetare och kunder hos våra avyttrade verksamheter kommer att vara i goda händer och jag önskar dem fortsatt framgång”.

"Jag är glad att välkomna HHI till Opening Solutions Americas. Förvärvet öppnar nya möjligheter för vår verksamhet inom bostadssegmentet i USA och Kanada. Det tillför starka, välkända varumärken och högkvalitativa, innovativa produkter till vår portfölj”, säger Lucas Boselli, Executive Vice President ASSA ABLOY och chef för division Americas.

Finansiella effekter för ASSA ABLOY

För räkenskapsåret som slutade i september 2022 uppgick HHIs omsättning till 1 652 MUSD med en justerad EBITDA-marginal om 15,6%. Den totala köpeskillingen för förvärvet av HHI uppgår till 4 300 MUSD på skuldfri basis. EBIT-synergierna förväntas uppgå till cirka 100 MUSD inom en femårsperiod.

Förvärvet förväntas ge en initial utspädning av rörelsemarginalen och vinst per aktie.

HHI konsoliderades i ASSA ABLOY per idag, den 20 juni 2023.

Emtek och Smart Residential-verksamheten i USA och Kanada som avyttrats till Fortune Brands hade 2022 en omsättning om cirka 400 MUSD. Försäljningspriset för den avyttrade verksamheten uppgår till 800 MUSD på skuldfri basis. Avyttringen slutfördes idag, den 20 juni 2023.

Den preliminära realisationsvinsten från avyttringen, inklusive exitkostnader och före skatt, förväntas uppgå till cirka 300 MUSD.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juni 2023 kl. 18.45 CET.

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.