ASSA ABLOY publicerar sin hållbarhetsredovisning 2023

ASSA ABLOY, världsledare inom accesslösningar, har idag publicerat sin hållbarhetsredovisning 2023. Under året fortsatte koncernen att göra goda framsteg mot målen i hållbarhetsprogrammet som löper till 2025.

Under 2023, jämfört med referensåret 2019, har ASSA ABLOY minskat sina absoluta koldioxidutsläpp (Scope 1 & 2) med 23%, vattenintensiteten med 51%, avfallsintensiteten med 25% och skadefrekvensen minskade med 20%.

“Våra dedikerade team arbetar fokuserat med att implementera projekt i hela organisationen för att säkerställa att vi når våra hållbarhetsmål 2025,” säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY. “Vi är fast beslutna att leverera på koncernens ambitiösa vetenskapligt baserade hållbarhetsmål, att halvera våra absoluta Scope 1 & 2 koldioxidutsläpp och minska de absoluta Scope 3 koldioxidutsläppen med 28% mellan 2019 och 2030. Vår långsiktiga hållbarhetsambition kommer att skapa betydande möjligheter att reducera våra kostnader, reducera vår klimatrisk, och att utveckla mer hållbara lösningar som möter våra kunders behov”, avslutar Nico Delvaux.

Förbättringar i hållbarhetsprogrammet 2023 jämfört med 2022

• Skadefrekvensen minskade med 25%

• Koncernens absoluta koldioxidutsläpp (Scope 1 & 2) minskade med 4%

• Vattenintensiteten minskade med 18%

• I slutet av 2023 hade koncernens 246 verifierade och publicerade miljövarudeklarationer.

ASSA ABLOYs hållbarhetsredovisning med ytterligare information om koncernens hållbarhetsprogram finns på: www.assaabloy.com/group/en/sustainability

För mer information kontakta:

Charles Robinson, VP & Head of Sustainability, tel. no: +353 8 770 985 83
Björn Tibell, VP & Head of Investor Relations, tel. no: +46 08-506 485 73

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 61 000 medarbetare och en omsättning på 141 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld