ASSA ABLOY säljer PACA ascenseur i Frankrike till KONE

ASSA ABLOY har sålt sin hisserviceverksamhet PACA ascenseur (”PACA”) i Frankrike till KONE. PACA var en del av förvärvet av agta record 2020.

PACA är en hisserviceverksamhet i södra Frankrike, bolaget grundades 1995 och har cirka 210 anställda. Försäljningen 2022 uppgick till cirka 30 MEUR.

”Det är glädjande att PACA och dess medarbetare och kunder får en långsiktig ägare med KONE, vilket skapar nya möjligheter för framtiden och jag önskar dem all lycka till”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

“I linje med vår strategi fortsätter vi att fokusera på vår kärnverksamhet. Vi har funnit ett bra hem för PACA, som kommer att få full uppmärksamhet och stöd för ytterligare utveckling från sin nya ägare”, säger Massimo Grassi, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Entrance Systems.

Transaktionen kommer att ha en positiv effekt på ASSA ABLOYs rörelsemarginal. Vinsten från försäljningen förväntas bli obetydlig.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.