ASSA ABLOY utser chef för division Asia Pacific och medlem i koncernledningen

Jonas Persson har utsetts till chef för ASSA ABLOYs division Asia Pacific samt till medlem i ASSA ABLOYs koncernledning. Datum för tillträdet har ännu inte fastställts.

Jonas kommer närmast från svenska Scan Coin där han har arbetat som Group Managing Director. Han har tidigare arbetat flera år inom Nolato och Alfa Laval där han har innehaft flera ledande befattningar inom allt från inköp och tillverkning, till försäljning och marknadsföring. Under sin tid hos Nolato arbetade Jonas bland annat fyra år i Peking, Kina, med att bygga upp verksamheten där till en ansenlig storlek.

Jonas efterträder Martin Brandt som kommer att tillträda en befattning utanför ASSA ABLOY-koncernen.

ASSA ABLOYs division Asia Pacific tillverkar och säljer mekaniska och elektromekaniska lås, säkerhetsdörrar och beslag i Asien, Australien och Nya Zeeland. Under 2008 uppgick försäljningen till 3 321 MSEK och antalet anställda till 7 100.