Beslut vid ASSA ABLOY ABs årsstämma 26 april 2023

ASSA ABLOY ABs årsstämma hölls onsdagen den 26 april 2023 i Stockholm.

Fastställande av resultat- och balansräkningar samt beviljande av ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar för räkenskapsåret 2022. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

Utdelning

Årsstämman fastställde enligt styrelsens förslag utdelningen till 4,80 kronor per aktie att betalas ut i två lika stora delar, den första med avstämningsdag fredagen den 28 april 2023 och den andra med avstämningsdag måndagen den 13 november 2023. Första utbetalningen beräknas ske torsdagen den 4 maj 2023 och den andra utbetalningen torsdagen den 16 november 2023.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Carl Douglas, Erik Ekudden, Johan Hjertonsson, Sofia Schörling Högberg, Lena Olving, Joakim Weidemanis och Susanne Pahlén Åklundh samt valde Victoria Van Camp som ny ledamot i styrelsen. Vidare valdes Johan Hjertonsson till ny ordförande i styrelsen samt omvaldes Carl Douglas till vice ordförande.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Arvode till styrelsen och revisor

Arvode till styrelsen ska utgå med ett sammanlagt belopp om 9 455 000 kronor (ersättning för utskottsarbete inte inkluderat). Arvode till revisor ska utgå enligt avtal.

Valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens tidigare offentliggjorda förslag, om instruktioner för utseende av valberedning och dess arbete.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Beslut om bemyndigande om återköp och överlåtelser av egna B-aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2024, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att återköpa sammanlagt så många B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Beslut om långsiktigt aktiesparprogram

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om ett långsiktigt aktiesparprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom ASSA ABLOY-koncernen (”LTI 2023”).

Protokoll från stämman med fullständiga beslut kommer att göras tillgängligt på bolagets webbplats assaabloy.com/bolagsstamma.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, Head of Investor Relations, tel: 070-275 67 68

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 52 000 medarbetare och en omsättning på 121 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld