Beslut vid ASSA ABLOY ABs årsstämma 28 april 2021

Mot bakgrund av covid-19-pandemin hölls stämman, med stöd av tillfälliga lagregler, genom enbart förhandsröstning (poströstning) utan fysisk närvaro av aktieägare.

Fastställande av resultat- och balansräkningar samt beviljande av ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar för räkenskapsåret 2020. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Utdelning
Årsstämman fastställde enligt styrelsens förslag utdelningen till 3,90 kronor per aktie att betalas ut i två lika stora delar, den första med avstämningsdag fredagen den 30 april 2021 och den andra med avstämningsdag tisdagen den 23 november 2021. Första utbetalning beräknas ske onsdagen den 5 maj 2021 och den andra utbetalningen fredagen den 26 november 2021.

Val av styrelse och revisor
Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Lars Renström, Carl Douglas, Eva Karlsson, Lena Olving, Sofia Schörling Högberg och Joakim Weidemanis samt valde Johan Hjertonsson och Susanne Pahlén Åklundh som nya ledamöter i styrelsen. Vidare omvaldes Lars Renström till styrelsens ordförande samt Carl Douglas till vice ordförande.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2022.

Arvode till styrelsen och revisor
Arvode till styrelsen ska utgå med ett sammanlagt belopp om 8 500 000 kronor (ersättning för utskottsarbete inte inkluderat). Arvode till revisor ska utgå enligt avtal.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om godkännande av styrelsens ersättningsrapport.

Beslut om bemyndigande om återköp och överlåtelser av egna B-aktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2022, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att återköpa sammanlagt så många B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Beslut om långsiktigt aktiesparprogram
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag, om ett långsiktigt aktiesparprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom ASSA ABLOY-koncernen (”LTI 2021”).

Protokoll från stämman med fullständiga beslut kommer att göras tillgängligt på bolagets webbplats www.assaabloy.com.

Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, Head of Investor Relations, tel: 070-275 67 68

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen finns över hela världen med 48 000 medarbetare och en omsättning på 88 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och bekväm access till fysiska och digitala platser. Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.