Kvartalsrapport Q1 2021

Tillbaka till god organisk tillväxt

Första kvartalet

• Omsättningen minskade med 2% till 21 805 MSEK (22 173), med en god organisk tillväxt om 4% (–3) och en förvärvad/avyttrad tillväxt netto om 4% (3). Valutaeffekter uppgick till –10% (3)
  • Asia Pacific, Entrance Systems och EMEIA[1] visade mycket stark organisk tillväxt. Den organiska försäljningsutvecklingen var stabil för Americas, medan Global Technologies visade en försäljningsminskning
  • Tre förvärv tecknades med en total årsomsättning på cirka 200 MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 16% och var 3 187 MSEK (2 751), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,6% (12,4)
  • Nettoresultatet uppgick till 2 253 MSEK (1 864)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,03 SEK (1,68)
  • Operativt kassaflöde ökade med 118% och uppgick till 2 636 MSEK (1 206).

Omsättning och resultat

Helår Januari-Mars
2019 2020 Δ 2020 2021 Δ
Omsättning, MSEK 94 029 87 649 –7% 22 173 21 805 –2%
Organisk tillväxt 2 652 –7 150 –8% –759 827 4%
Förvärv och avyttringar 3 063 3 328 4% 648 866 4%
Valutaeffekt 4 265 –2 558 –3% 780 –2 060 –10%
Rörelseresultat (EBIT)2 3, MSEK 14 920 11 916 –20% 2 751 3 187 16%
EBITA-marginal2 3, % 16,4% 14,3% 13,0% 15,3%
Rörelsemarginal (EBIT)2 3, % 15,9% 13,6% 12,4% 14,6%
Resultat före skatt2 3, MSEK 13 883 11 133 –20% 2 519 3 045 21%
Nettoresultat2 3, MSEK 10 243 8 375 –18% 1 864 2 253 21%
Operativt kassaflöde, MSEK 14 442 14 560 1% 1 206 2 636 118%
Vinst per aktie2 3, SEK 9,22 7,54 18% 1,68 2,03 21%

1 EMEIA är en förkortning för divisionen Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika. Namnändringen beror på att Indienverksamheten har överförts från Asia Pacific till EMEIA från och med 2021. Ingen extern omräkning har skett av divisionernas finansiella rapporter.
2 Exklusive kostnader före inkomstskatt för strukturprogram i fjärde kvartalet 2020 och 2019 om –1 366 MSEK respektive –312 MSEK. Motsvarande kostnad efter skatt uppgår till –1 112 MSEK och –246 MSEK
3 Exklusive ej kassaflödespåverkande rörelseintäkt i Q3 2020 från omvärdering till marknadsvärde av 39% innehav av agta record, totalt 1 909 MSEK för helåret. Rörelseintäkten hade ej någon skattepåverkan.

Kommentar från VD och koncernchef

Tillbaka till god organisk tillväxt

Världen fortsatte att påverkas av covid-19 restriktionerna under första kvartalet och satt i det sammanhanget är jag glad över att vi kan rapportera en god organisk tillväxt under kvartalet. Asia Pacific divisionen återhämtade sig från den största nedgången förra året vilket resulterade i en mycket stark organisk tillväxt om 23%. Entrance Systems accelererade och rapporterade en mycket stark organisk tillväxt om 11%. Den organiska försäljningstillväxten inom EMEIA var stark på 5% och Americas var stabil trots starka jämförelsesiffror, medan försäljningen minskade kraftigt inom Global Technologies.

Rörelseresultatet ökade med 16% till 3 187 MSEK och rörelsemarginalen var 14,6%. Trots att restriktioner i flera av våra kärnmarknader påverkade vår verksamhet genererade vi en mycket stark operativ hävstång på 80%. Det operativa kassaflödet förbättrades betydligt och uppgick till 2 636 MSEK, en förbättring om 118%.

Väl positionerade för lönsam tillväxt

Med en omvärld som gradvis förväntas öppnas upp kommer vi att börja skifta fokus mot tillväxt igen med innovationer som en drivande faktor. Våra investeringar inom forskning och utveckling har nyligen resulterat i lanseringen av flera nya produkter och lösningar som nya dörroperatörer med smarta mobila funktioner inom Entrance Systems och Incedo, en molnbaserad plattform för accesslösningar inom kommersiella applikationer.

Parallellt fortsätter våra kostnadsbesparingsåtgärder med temporära besparingar ersatta av permanenta besparingar. Våra pågående omstruktureringsprogram och övriga effektiviseringsåtgärder stödde vår mycket starka operativa hävstång. När volymerna börjar att öka kommer vi gradvis att höja kapaciteten och göra nödvändiga investeringar för att stödja tillväxten.

Entrance Systems, vår största division, utvecklades mycket väl och den nya organisationen för divisionen gör framsteg med samtliga segment rapporterande stark försäljningstillväxt. Investeringarna i tillväxt och produktutveckling inom EMEIA divisionen genererade stark tillväxt, trots den fortsatt negativa effekten från covid-19 restriktionerna. Inom Americas divisionen fortsatte den starka tillväxten i Sydamerika. I USA börjar vi se positiva tecken från lättade restriktioner och, utöver en stark efterfrågan i privatmarknaden, förväntar vi oss att eftermarknaden inom den kommersiella/institutionella segmenten gradvis kommer att normaliseras från låga nivåer. Marknadsförhållandena för delar av Global Technologies fortsätter att vara mycket utmanande och vi räknar inte med att volymerna återhämtar sig inom den närmaste framtiden i de rese-relaterade segmenten.

Jag är övertygad om att vi kommer ut från denna pandemi som en ännu starkare koncern, väl positionerad som global branschledare att öka vår lönsamma tillväxt igen.

Stockholm, 28 april 2021

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:
Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens 28 april 2021 kl. 09.30
som sänds via Internet www.assaabloy.com.
Det finns möjlighet att ställa frågor per
telefon: 08–566 427 04, +44 333 300 9272 eller +1 646 722 4956

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2021 kl. 8.00 CEST.