Kvartalsrapport Q2 2022

Stark tillväxt och resultat i oroliga tider

Andra kvartalet

• Omsättningen ökade med 25% till 29 466 MSEK (23 648), varav 13% (23) organisk tillväxt och 0% (5) förvärvad tillväxt netto.

• En mycket stark organisk tillväxt uppvisades av Americas och Entrance Systems, stark tillväxt för EMEIA och Global Technologies, medan organisk försäljning minskade för Asia Pacific.

• Tre förvärv tecknades under kvartalet med en total årsomsättning på cirka 1 100 MSEK.

• Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 23% och uppgick till 4 406 MSEK (3 589), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,0% (15,2).

• Nettoresultatet uppgick till 3 156 MSEK (3 212).

• Vinst per aktie uppgick till 2,84 SEK (2,89).

• Operativt kassaflöde uppgick till 3 787 MSEK (3 627).

Omsättning och resultat

Andra kvartalet Första halvåret
2021 2022 Δ 2021 2022 Δ
Omsättning, MSEK 23 648 29 466 25% 45 454 56 057 23%
Organisk tillväxt 4 258 3 324 13% 5 085 6 610 14%
Förvärv och avyttringar 856 –16 0% 1 721 –68 0%
Valutaeffekt –1 418 2 510 12% –3 478 4 061 9%
Rörelseresultat (EBIT), MSEK 3 589 4 406 23% 6 776 8 407 24%
EBITA-marginal, % 15,8% 15,5% 15,6% 15,5%
Rörelsemarginal (EBIT), % 15,2% 15,0% 14,9% 15,0%
Resultat före skatt, MSEK 3 441 4 208 22% 6 486 8 019 24%
Nettoresultat, MSEK 3 212 3 156 –2% 5 465 6 015 10%
Operativt kassaflöde, MSEK 3 627 3 787 4% 6 262 4 699 –25%
Vinst per aktie, SEK 2,89 2,84 –2% 4,92 5,41 10%

[1] Justerat för positiva skatteeffekter av engångskaraktär under fjolåret, ökade vinst per aktie med 24% jämfört med föregående år.

Kommentar från VD och koncernchef

Stark tillväxt och resultat i oroliga tider

Idag rapporterar vi en mycket stark försäljningstillväxt och en förbättring av rörelseresultatet. Den positiva utvecklingen drivs av en fortsatt stark efterfrågan på våra produkter och lösningar trots en turbulent omvärld med geopolitiska osäkerheter, nedstängningar i Kina, hög inflation och stigande räntor. Jag är stolt över hur våra medarbetare, med kunden i fokus, har hanterat leverantörsproblem och andra operationella utmaningar.

Vår organiska tillväxt var 13%, kompletterad med 12% positiv valutaeffekt och ingen försäljningstillväxt från förvärv och avyttringar. Americas och Entrance Systems levererade mycket stark organisk tillväxt om 20% respektive 19%. Detta drevs av fortsatt hög efterfrågan i USA, stark prisrealisering och utmärkt operationellt genomförande. EMEIA rapporterade en stark organisk tillväxt om 8%, främst drivet av mycket stark tillväxt i Skandinavien och i tillväxtmarknaderna. Global Technologies växte starkt med 6%, trots komponentbrist, hjälpt av en mycket stark tillväxt i de nya vertikalerna inom Global Solutions. Den organiska försäljningen minskade för Asia Pacific med 5% till följd av fortsatt mycket svag efterfrågan i Kina.

Rörelseresultatet ökade med 23% till 4 406 MSEK och rörelsemarginalen var 15,0% (15,2%). Vårt kassaflöde i kvartalet förbättrades med 4% och uppgick till 3 787 MSEK. Detta motsvarar en kassakonvertering om 90%.

Fortsatt positiv efterfrågan, men vi är alerta
Vi fortsätter att se en god efterfrågan på våra produkter och lösningar, men i turbulenta och osäkra tider är det ytterst viktigt att vi är vaksamma och alerta för potentiella signaler om förändringar i efterfrågan. Vi har visat under både finanskrisen 2008/09 och under pandemin att vår decentraliserade affärsmodell är flexibel och att vi har en agil kostnadsbas. Alla våra divisioner har planer och verktyg på plats för att möta potentiella förändringar i efterfrågan och är väl positionerade för att navigera genom dessa osäkra tider.

Vi fortsätter att arbeta med våra initiativ för att öka tillväxten och lönsamheten. Investeringar i produktutveckling är avgörande för att vi ska förbli relevanta för våra kunder. Vårt fokus på utveckling av elektromekaniska produkter och lösningar ger resultat. Under kvartalet var tillväxten för detta produktsegment 18% för våra regionala divisioner.

Vi fortsätter samtidigt att förvärva företag och sedan årsskiftet har vi konsoliderat sju förvärv med sammanlagd årlig försäljning om 2 800 MSEK. Vår lista över potentiella förvärv är fortsatt stark och aktivitetsnivån är hög.

Avslutningsvis vill jag önska alla medarbetare, aktieägare och andra intressenter ett gott andra halvår 2022.

Stockholm, 19 juli 2022

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:

Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens den 19 juli 2022 kl. 09.30 som sänds via Internet www.assaabloy.com.

Det finns möjlighet att ställa frågor per telefon: 08–505 583 59, +44 333 300 9265 eller +1 631 913 1422

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2022 kl. 8.00 CEST