Kvartalsrapport Q2 2024

Stark prestation

Andra kvartalet

• Omsättningen ökade med 10% till 37 968 MSEK (34 474), varav 1% (3) i organisk tillväxt och 11% (6) förvärvad tillväxt netto. Valutaeffekter påverkade omsättningen med 0% (8).
  • Organisk försäljningstillväxt var god för Americas och EMEIA, stabil för Entrance Systems, medan organisk försäljning minskade för Asia Pacific och Global Technologies.
  • Åtta förvärv genomfördes i kvartalet med en total årsomsättning på cirka 1 000 MSEK.
  • Rörelseresultatet1 (EBIT) ökade med 11% och uppgick till 6 085 MSEK (5 500), med en rörelsemarginal på 16,0% (16,0).
  • Nettoresultatet1 uppgick till 3 927 MSEK (3 731).
  • Vinst per aktie1 uppgick till 3,54 SEK (3,36).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 5 604 MSEK (6 671).

Omsättning och resultat

Andra kvartalet Första halvåret
2023 2024 Δ 2023 2024 Δ
Omsättning, MSEK 34 474 37 968 10% 66 865 73 168 9%
Varav:
Organisk tillväxt 897 –349 1% 3 115 1 111 2%
Förvärv och avyttringar 2 002 3 925 11% 3 346 7 532 11%
Valutaeffekt 2 109 –83 0% 4 346 –118 0%
Rörelseresultat1 (EBIT), MSEK 5 500 6 085 11% 10 686 11 512 8%
EBITA-marginal1, % 16,6% 16,9% 16,6% 16,6%
Rörelsemarginal1 (EBIT), % 16,0% 16,0% 16,0% 15,7%
Resultat före skatt1, MSEK 5 054 5 236 4% 9 898 9 852 0%
Nettoresultat1, MSEK 3 731 3 927 5% 7 423 7 389 0%
Operativt kassaflöde, MSEK 6 671 5 604 16% 10 741 8 701 –19%
Vinst per aktie1, SEK 3,36 3,54 5% 6,68 6,65 0%

1 Exklusive jämförelsestörande poster. Se avsnittet ”Jämförelsestörande poster” i rapporten för mer information om de finansiella effekterna för 2024. För information om jämförelsestörande poster för 2023 hänvisas till bokslutskommunikén 2023, tillgänglig via assaabloy.com.

Kommentar från VD och koncernchef

Stark prestation

Idag presenterar vi ett starkt resultat i en utmanande marknad. Vår försäljning ökade med 10%, drivet av en mycket stark förvärvstillväxt netto på 11%, medan den organiska försäljningen minskade med 1% och rörelsemarginalen var stark på 16,0%. Den fortsatt solida kommersiella utvecklingen i USA bidrog till en god organisk försäljningstillväxt på 3% i Americas-divisionen medan EMEIAs organiska försäljning ökade med 1%. Inom Entrance Systems var den organiska försäljningen oförändrad, där mycket lägre efterfrågan på lastkajer i USA kompenserades av stark tillväxt inom Pedestrian. Den organiska försäljningen i Asia Pacific och Global Technologies minskade med 5% respektive 7%. Nedgången i Asia Pacific berodde främst på fortsatt låg byggaktivitet i Kina, medan höga jämförelsesiffror föregående år på grund av den betydande minskningen av förra årets backlog inom Physical Access Control förblev en utmaning för Global Technologies.

Rörelseresultatet ökade med 11% till 6 085 MSEK, motsvarande en rörelsemarginal på 16,0%. Starkt operativt utförande genom implementering av kostnadsåtgärder på cirka 300 MSEK, fortsatt stark prisrealisering, lägre direkta materialkostnader och HHI bidrog till den starka resultatutvecklingen. Det operativa kassaflödet var utmärkt under kvartalet, 5 604 MSEK, med en kassakonvertering på 107%.

Förvärvad tillväxt är en grundpelare för vår tillväxtstrategi

För att uppnå vårt årliga tillväxtmål på 10% arbetar vi med strategiska aktiviteter som delas mellan våra divisioner. En av dessa aktiviteter är att fortsätta vår förvärvsresa. Detta har varit en viktig del av vår strategi sedan vi grundades, och det understryks ytterligare av den starka tillväxten under första halvåret 2024. Efter ett rekord på 24 förvärv under 2023 har vi gjort ytterligare 11 förvärv under de första sex månaderna av 2024. Med vår robusta pipeline och starka finansiella resultat kan vi fortsätta vår framgångsrika förvärvsstrategi. Vi är också övertygade om att kombinationen av vår välstrukturerade M&A-process, vår lokala kunskap och tydliga investeringskriterier ger en solid bas för fortsatt synergirealisering samtidigt som det möjliggör en accelererad organisk tillväxt över tid.

Den här rapporten markerar ettårsjubileet sedan ASSA ABLOY blev den stolta ägaren till HHI. Sedan konsolideringen föregående år har jag haft möjligheten att besöka de flesta av HHI:s anläggningar och fabriker. Detta har gett mig ett mycket gott intryck av verksamheten, HHI-teamet och alla möjligheter framöver. Integrationen av HHI fortsätter enligt plan och vi är ännu mer övertygade än för ett år sedan om att vi kommer att kunna realisera 100 MUSD i synergier. Det är också uppmuntrande att HHI, på fristående basis under kvartalet, levererade en hög ensiffrig försäljningstillväxt med en sekventiellt förbättrad rörelsemarginal. Vi är övertygade om att denna positiva trend kommer att fortsätta.

Vi lämnar första halvåret 2024 med ett starkt finansiellt resultat i ryggen och jag är övertygad om att koncernen har en utmärkt position att fortsätta att leda branschen och generera betydande värde för alla våra intressenter.

Stockholm, 17 juli 2024

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:

Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

Björn Tibell,
IR-chef, telefon: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens den 17 juli 2024 kl. 09.00 som sänds via Internet assaabloy.com/investors.

Det finns möjlighet att ställa frågor per telefon: 08–505 100 31, +44 207 107 0613 eller +1 631 570 5613

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 kl. 8.00 CEST.