Kvartalsrapport Q3 2022

Mycket starkt resultat i kvartalet

Tredje kvartalet

• Omsättningen ökade med 33% till 31 820 MSEK (23 930), varav 14% (7) organisk tillväxt och 3% (2) förvärvad tillväxt netto. Valutaeffekter påverkade omsättningen med 16% (–1).
  • En mycket stark organisk tillväxt visades av Entrance Systems, Global Technologies och Americas, god tillväxt för EMEIA, medan organisk försäljning minskade för Asia Pacific.
  • Sex förvärv tecknades under kvartalet med en total årsomsättning på cirka 1 000 MSEK.
  • Den amerikanska regulatoriska myndigheten har för avsikt att stoppa ASSA ABLOYs föreslagna förvärv av HHI divisionen inom Spectrum Brands. ASSA ABLOY och Spectrum Brands avser att i domstol tillsammans bestrida försöket att stoppa transaktionen.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 47% och uppgick till 4 973 MSEK (3 392), med en rörelsemarginal på 15,6% (14,2). Rörelsemarginalen var 15,0% föregående år, exklusive en rörelseförlust om 196 MSEK från avyttringen av CERTEGO.
  • Nettoresultatet uppgick till 3 552 MSEK (2 392).
  • Vinst per aktie uppgick till 3,20 SEK (2,15).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 4 520 MSEK (3 619).

Omsättning och resultat

Tredje kvartalet Januari-September
2021 2022 Δ 2021 2022 Δ
Omsättning, MSEK 23 930 31 820 33% 69 384 87 878 27%
Varav:
Organisk tillväxt 1 576 3 741 14% 6 661 10 351 14%
Förvärv och avyttringar 490 857 3% 2 211 790 1%
Valutaeffekt –361 3 292 16% –3 839 7 353 12%
Rörelseresultat (EBIT), MSEK 3 392 4 973 47% 10 168 13 380 32%
EBITA-marginal, % 14,8% 16,2% 15,3% 15,8%
Rörelsemarginal (EBIT), % 14,2% 15,6% 14,7% 15,2%
Resultat före skatt, MSEK 3 233 4 736 47% 9 719 12 756 31%
Nettoresultat, MSEK 2 392 3 552 48% 7 858 9 567 22%
Operativt kassaflöde, MSEK 3 619 4 520 25% 9 881 9 219 –7%
Vinst per aktie, SEK 2,15 3,20 48% 7,07 8,61 22%

Kommentar från VD och koncernchef

Mycket starkt resultat i kvartalet
Efter en mycket stark försäljningsutveckling under första halvåret 2022, fortsatte utvecklingen under det tredje kvartalet med tvåsiffrig organisk försäljningstillväxt på de flesta av våra marknader.

Vår organiska tillväxt var 14%, kompletterad med 16% positiv valutaeffekt och 3% tillväxt från förvärv och avyttringar. Entrance Systems och Americas levererade mycket stark organisk tillväxt om 20% respektive 17%, framför allt drivet av en fortsatt stark USA-marknad samt stark prisrealisering. Trots fortsatt komponentbrist, bidrog omdesignade produkter och en fortsatt återhämtning inom reserelaterade segment till en mycket stark organisk tillväxt för Global Technologies om 19%. EMEIA rapporterade god organisk tillväxt om 4%, drivet av en mycket stark efterfrågan i Skandinavien och i de flesta tillväxtmarknaderna. Trots att efterfrågan har förbättrats i Sydostasien och fortsatt varit mycket stark i Oceanien, minskade organisk försäljning i Asia Pacific med 2% till följd av fortsatt svag efterfrågan i Kina.

Exklusive en rörelseförlust i samband med en avyttring under 2021, ökade vårt rörelseresultat med 39% till 4 973 MSEK och marginalen förbättrades till 15,6% (15,0%), till följd av lägre materialinflation, fortsatta operationella effektiviseringar samt en betydligt förbättrad marginal inom Global Technologies. Operativa kassaflödet fortsatte att förbättras i kvartalet, +25% och var 4 520 MSEK.

Vi levererar på våra strategiska aktiviteter
För att accelerera vår lönsamma tillväxt, arbetar vi med ett flertal strategiska aktiviteter. En nyckelaktivitet är att uppgradera vår installerade bas från mekaniska till elektromekaniska lösningar. Vi leder denna övergång och investerar i nya plattformar och partnersamarbeten som över tid ytterligare kommer att stärka vår position i branschen. Våra innovationsinsatser ger resultat och för det fjärde kvartalet i rad ökade organisk försäljning av elektromekaniska produkter och lösningar med tvåsiffriga tal, +16% i kvartalet. Övergången mot elektromekaniska lösningar kommer ytterligare stärka vår affärs motståndskraft genom att generera mer återkommande försäljning och service, vilka båda växte tvåsiffrigt i kvartalet.

Vi fortsätter att leverera på vår förvärvsstrategi med ytterligare 6 tecknade förvärv i kvartalet, vilket innebär att vi per den sista september har stängt 11 förvärv i år. I september meddelade det amerikanska justitiedepartementet (”DOJ”) att det har för avsikt att försöka stoppa vårt föreslagna förvärv av HHI divisionen inom Spectrum Brands. Vi invänder starkt emot DOJs beskrivning av det föreslagna förvärvet och avser att i domstol kraftfullt bestrida DOJs försök att stoppa transaktionen.

Våra tillväxtskapande aktiviteter skapar värde, men vårt kostnadsfokus är avgörande. Efterfrågan är fortsatt stark i de flesta marknader, men på grund av svagare efterfrågan i vissa europeiska marknader under kvartalet, framförallt Storbritannien, Frankrike och Benelux, har ett antal lokala organisationer initierat kostnadsreduktioner för att skydda lönsamheten. Vi har en stark historik av att vara snabba och flexibla och kommer fortsätta agera på förändringar i marknaden.

Avslutningsvis vill jag passa på att nämna vår kapitalmarknadsdag den 16 november 2022 i London, där vi kommer att ge en strategiuppdatering och visa nya spännande produkter och lösningar såsom mobil autentisering och uppkopplade dörrar.

Stockholm, 26 oktober 2022

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:
Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

Björn Tibell,
IR-chef, telefon: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens
den 26 oktober 2022 kl. 09.30

som sänds via Internet www.assaabloy.com.

Det finns möjlighet att ställa frågor per
telefon: 08–505 583 59, +44 333 300 9265 eller +1 631 913 1422

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2022 kl. 8.00 CEST.