Kvartalsrapport Q4 2021

Mycket stark tillväxt och marginalförbättring

Fjärde kvartalet

• Omsättningen ökade med 10% till 25 623 MSEK (23 298), varav 10% (–5) organisk tillväxt och –1% (5) förvärvad tillväxt netto
  • Americas och Entrance Systems visade mycket stark organisk tillväxt, Global Technologies och EMEIA visade stark organisk tillväxt medan organisk försäljning var stabil för Asia Pacific
  • Tre förvärv tecknades under kvartalet med en total årsomsättning på cirka 300 MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT1 2) var 4 013 MSEK (3 475), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,7% (14,9).
  • Nettoresultatet1 2 uppgick till 3 043 MSEK (2 582)
  • Vinst per aktie1 2 ökade till 2,74 SEK (2,33)
  • Operativt kassaflöde uppgick till 3 384 MSEK (5 529)
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2021 om 4,20 SEK (3,90) per aktie, jämnt fördelat vid två olika betalningstillfällen.

Omsättning och resultat

Fjärde kvartalet Januari-December
2020 2021 Δ 2020 2021 Δ
Omsättning, MSEK 23 298 25 623 10% 87 649 95 007 8%
Organisk tillväxt –1 150 2 239 10% –7 150  8 900 11%
Förvärv och avyttringar 1 211 –236 –1% 3 328 1 975 2%
Valutaeffekt –1 709 322 1% –2 558 –3 517 –5%
Rörelseresultat (EBIT)[1] [2], MSEK 3 475 4 013 15% 11 916    14 181 19%
Rörelsemarginal (EBITA)1 2, % 15,6% 16,2% 14,3% 15,6%
Rörelsemarginal (EBIT)1 2, % 14,9% 15,7% 13,6% 14,9%
Resultat före skatt1 2, MSEK 3 306 3 819 16% 11 133 13 538 22%
Nettoresultat1, MSEK 2 582 3 043 18% 8 375 10 901 30%
Operativt kassaflöde, MSEK 5 529 3 384 –39% 14 560 13 265 –9%
Vinst per aktie1 2, SEK 2,33 2,74 18% 7,54 9,81 30%

[1] Exklusive kostnader före inkomstskatt för strukturprogram i fjärde kvartalet 2020 om –1 366 MSEK. Motsvarande kostnad efter skatt uppgick till –1 112 MSEK
[2] Exklusive ej kassaflödespåverkande rörelseintäkt i tredje kvartalet 2020 från omvärdering till marknadsvärde av 39% innehav av agta record, totalt 1 909 MSEK för helåret. Rörelseintäkten hade
ej någon skattepåverkan.

Kommentar från VD och koncernchef

Mycket stark tillväxt och marginalförbättring
Vi kan se tillbaka på ytterligare ett år som till stor del påverkades av pandemin. I samband med att flera restriktioner fasades ut ökade aktivitetsnivån och för helåret 2021 kan vi rapportera en organisk tillväxt om 11% och en rörelsemarginal om 14,9%.

Den organiska tillväxten var mycket stark med 10% under fjärde kvartalet, trots fortsatta leverantörsutmaningar och återinförda restriktioner. Tillväxten stöttades också av stark priseffekt och goda operativa insatser. I EMEIA var den organiska tillväxten stark, drivet av den nordiska regionen. Division Americas rapporterar mycket stark organisk tillväxt om 17% drivet av hög efterfrågan i de kommersiella och institutionella segmenten i USA, Latinamerika och fortsatt solid försäljning på privatbostadsmarknaden. På grund av covid-relaterade nedstängningar och fortsatt utmanande marknadsförhållanden i Kina var försäljningen i division Asia Pacific stabil. Global Technologies rapporterar stark organisk tillväxt om 7% drivet av en stark utveckling inom Global Solutions, men brist på halvledare fortsätter att påverka försäljningen negativt. Entrance Systems avslutade året med ytterligare ett mycket starkt kvartal med en organisk tillväxt om 14%, drivet av Perimeter Security, Residential och Industrial segmenten.

Rörelseresultatet ökade med 15% till 4 013 MSEK och rörelsemarginalen var 15,7%. Justerat för avsättningar för osäkra kundfordringar i Kina om 100 MSEK nådde vi koncernens marginalmål under kvartalet. Tack vare goda operationella insatser var den operationella hävstången 23% trots rekordhöga råmaterialkostnader, logistikutmaningar och komponentbrist. Det operationella kassaflödet var starkt och uppgick till 3 384 MSEK.

Accelerera tillväxten
Under året har vi ökat vårt fokus på tillväxtgenererande aktiviteter. Övergången till elektromekaniska produkter fortsätter att vara central för dessa initiativ. Vår underliggande försäljning av elektromekaniska produkter ökade med mer än 15% i våra tre regionala divisioner under kvartalet, vilket möjliggjorts genom våra fortsatta investeringar i nya produkter och innovation. Vi har också informerat om vidareutvecklingen av vår nuvarande Mobile Access lösning som integrerar rumsnyckel i Apple Wallet för iPhone och Apple Watch, och som lanserades av Hyatt i december. Vi är ännu i början av övergången till smartare och ännu mer användarvänliga accesslösningar och möjligheterna för framtiden är näst intill oändliga.

Vi fortsätter också leverera på vår förvärvsstrategi och vi har en hög aktivitetsnivå. Under 2021 tecknade vi 15 förvärv med årlig försäljning om cirka 16 miljarder SEK, inklusive förvärvet av HHI som vi nu förväntas stänga under 2022.

Slutligen skulle jag vilja tacka för ert fortsatta förtroende för ASSA ABLOY. Jag ser fram emot ett nytt år under vilket jag är säker på att vi kommer fortsätta att leverera stora aktieägarvärden.

Stockholm, 4 februari 2022

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:
Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens den 4 februari 2022 kl. 09.30 som sänds via Internet www.assaabloy.com.

Det finns möjlighet att ställa frågor per telefon: 08–505 583 59, +44 333 300 9265 eller +1 631 913 1422

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 februari 2022 kl. 8.00 CET.