Kvartalsrapport Q4 2023

Starkt resultat i en utmanande marknad

Fjärde kvartalet

• Omsättningen ökade med 12% till 36 970 MSEK (32 915), varav 0% (9) i positiv organisk tillväxt och 11% (5) förvärvad tillväxt netto. Valutaeffekter påverkade omsättningen med 1% (14).
  • Stark organisk försäljningstillväxt uppvisades av Americas och god tillväxt för Entrance Systems, medan organisk försäljning minskade för Asia Pacific, EMEIA och Global Technologies.
  • Sex förvärv tecknades med en total årsomsättning på cirka 900 MSEK.
  • Rörelseresultatet1 (EBIT) ökade med 11% och uppgick till 5 722 MSEK (5 152), med en rörelsemarginal på 15,5% (15,7).
  • Rörelsemarginalen1 (EBIT) exklusive förvärvet av HHI och avyttringen av Emtek/U.S. Smart Residential uppgick till 16,8%.
  • Nettoresultatet1 uppgick till 3 969 MSEK (3 729).
  • Vinst per aktie1 uppgick till 3,56 SEK (3,36).
  • Operativt kassaflöde uppgick till rekordhöga 7 315 MSEK (6 588).
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2023 om 5,40 kronor (4,80) per aktie, jämnt fördelat vid två olika betalningstillfällen.

Omsättning och resultat

Fjärde kvartalet Januari-December
2022 2023 Δ 2022 2023 Δ
Omsättning, MSEK 32,915 36,970 12% 120,793 140,716 16%
Organisk tillväxt 2,656 133 0% 13,007 3,393 3%
Förvärv och avyttringar 1,336 3,572 11% 2,126 10,651 8%
Valutaeffekt 3,300 349 1% 10,653 5,879 5%
Rörelseresultat1 (EBIT), MSEK 5,152 5,722 11% 18,532 22,185 20%
EBITA-marginal1, % 16.2% 16.2% 15.9% 16.5%
Rörelsemarginal1 (EBIT), % 15.7% 15.5% 15.3% 15.8%
Resultat före skatt1, MSEK 4,766 4,879 2% 17,521 19,654 12%
Nettoresultat1, MSEK 3,729 3,969 6% 13,296 15,049 13%
Operativt kassaflöde, MSEK 6,588 7,315 11% 15,808 25,232 60%
Vinst per aktie1, SEK 3.36 3.56 6% 11.97 13.54 13%

1 Justerat för jämförelsestörande poster. Se avsnittet ”Jämförelsestörande poster” i rapporten för mer information om de finansiella effekterna.

Kommentar från VD och koncernchef

Starkt resultat i en utmanande marknad

Jag är stolt över att rapportera att 2023 återigen var ett framgångsrikt år för ASSA ABLOY. Vi hade ett rekordstarkt finansiellt resultat under ett år där den ekonomiska tillväxten successivt mattades av. Vår organiska försäljning ökade med 3%, kompletterat med nettotillväxt från förvärv om 8% och rörelsemarginalen förbättrades till 15,8%.

Under fjärde kvartalet, och trots lägre volymer, levererade vi en rörelsemarginal, exklusive HHI-transaktionen, på 16,8%, inom vårt finansiella målintervall. Detta understryker att vår affärsmodell är flexibel och motståndskraftig och att vi haft god kostnadskontroll med över 0,5 miljarder SEK i kostnadsbesparingar under kvartalet.

Försäljningen ökade med 12% med en positiv organisk tillväxt på 0,4%, förvärvad tillväxt netto på 11% och valutaeffekter om 1%. Americas och Entrance Systems levererade en god organisk försäljningstillväxt på 5% respektive 3%. Tillväxten i Americas drevs främst av en fortsatt god efterfrågan inom den amerikanska kommersiella verksamheten och Entrance Systems hade en stark tillväxt inom alla segment utom Residential. Asia Pacific, EMEIA och Global Technologies rapporterade negativ organisk tillväxt. Lägre intern försäljning och svag exportaffär fortsatte att påverka Asia Pacific. EMEIAs negativa försäljningsutveckling drevs av en svag nordisk marknad även i detta kvartal, medan Global Technologies hade mycket höga jämförelsesiffror från föregående år, främst inom PACS som minskade sin backlog.

Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster ökade med 11% till 5 722 MSEK och rörelsemarginalen var 16,8%, exklusive HHI-transaktionen. Den operativa hävstången var återigen mycket stark, driven av lägre direkta materialkostnader, kostnadsbesparingar samt prisrealisering. Det operativa kassaflödet ökade också starkt under kvartalet med 11% till rekordhöga 7 315 MSEK med en kassakonvertering på 150%.

Prioriteringar under 2024

Under 2024 kommer vi att fortsätta att genomföra vår strategi för att accelerera vår långsiktiga lönsamma tillväxt. En betydelsefull aktivitet är att leda övergången till elektromekaniska och digitala produkter och lösningar. Även om penetrationsgraden för det mesta är låg, ser vi en stadigt växande efterfrågan på dessa lösningar. Under året har elektromekaniska produkter och lösningar varit vår snabbast växande produktgrupp med en organisk tillväxt på över 10%. En annan viktig prioritering för 2024 är integration och realisering av synergier för HHI.

Vi slutförde sex förvärv under det fjärde kvartalet. Det innebär att 24 förvärv genomfördes under 2023 som adderade en försäljning på cirka 10 miljarder SEK under året. Integrationen av HHI går enligt plan. Förvärv fortsätter att vara ett av
de viktigaste tillväxtområdena och pipelinen är fortsatt solid.

Den makroekonomiska utvecklingen är fortsatt osäker. Vi är därför fortsatt dedikerade till att dämpa effekter från potentiellt negativa förändringar i efterfrågan, genom lokal flexibilitet och fokus på kostnadskontroll. För att ytterligare optimera vår verksamhetsstruktur har vi påbörjat arbetet med vårt nästa strukturprogram med sikte på lansering mot slutet av 2024.

Till sist vill jag tacka för ert fortsatta förtroende och ser fram emot ännu ett spännande år med stora möjligheter för ASSA ABLOY.

Stockholm, 7 februari 2024

Nico Delvaux

Mer information lämnas av:

Nico Delvaux,
VD och koncernchef, telefon: 08-506 485 82

Erik Pieder,
Executive Vice President samt ekonomi- och finansdirektör, telefon: 08-506 485 72

Björn Tibell,
IR-chef, telefon: 070-275 67 68, E-mail: bjorn.tibell@assaabloy.com

ASSA ABLOY håller en telefon och webkonferens den 7 februari 2024 kl. 09.30 som sänds via Internet assaabloy.com/investors.

Det finns möjlighet att ställa frågor per telefon: 08–505 100 31, +44 207 107 0613 eller +1 631 570 5613

Denna information är sådan information som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 februari 2024 kl. 8.00 CET.