• ASSA ABLOY/

Uppdaterad tidsplan för ASSA ABLOYs förvärv av Hardware and Home Improvement (“HHI”) divisionen inom Spectrum Brands

Förvärvet av HHI kräver myndighetsgodkännande och uppfyllande av sedvanliga villkor och förväntas nu slutföras under 2022.

Den 8 september 2021 offentliggjorde ASSA ABLOY att man har tecknat bindande avtal om att förvärva Hardware and Home Improvement (“HHI”) divisionen inom Spectrum Brands (NYSE:SPB) för en köpeskilling om 4 300 MUSD på skuldfri basis.

Den regulatoriska processen, vilken ursprungligen förväntades vara klar under det fjärde kvartalet 2021, pågår fortfarande och förvärvet förväntas nu slutföras under 2022.

”Förvärvet av HHI blir ett utmärkt tillskott till ASSA ABLOY. Jag ser fram emot att välkomna HHI och alla dess medarbetare till ASSA ABLOY när förvärvet har slutförts”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82
Erik Pieder, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72
Björn Tibell, IR-chef, tel: 070-275 67 68

Denna information är sådan som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 december 2021 kl. 23.00 CET.

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 48 000 medarbetare och en omsättning på 88 miljarder SEK. Koncernen är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. ASSA ABLOYs innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser. Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.