• ASSA ABLOY/

Valberedningens förslag till ny styrelse inför årsstämman 2023 - Johan Hjertonsson föreslås som ny ordförande

• Som tidigare informerats om har nuvarande styrelseordförande Lars Renström avböjt omval.
  • Nuvarande styrelseledamoten Eva Karlsson har också avböjt omval.
  • Valberedningen föreslår att den nuvarande styrelseledamoten Johan Hjertonsson väljs till styrelseordförande.
  • Valberedningen föreslår vidare att Victoria Van Camp väljs till ny styrelseledamot.
  • Övriga nuvarande ledamöter och vice ordförande föreslås för omval.

Valberedningens förslag innebär att styrelsen ska bestå av åtta ordinarie ledamöter utan suppleanter enligt följande:

Johan Hjertonsson, ordförande
Carl Douglas, vice ordförande
Lena Olving
Sofia Schörling Högberg
Joakim Weidemanis

Susanne Pahlén Åklundh
Erik Ekudden
Victoria Van Camp (nyval)

Johan Hjertonsson som föreslås till ny ordförande (omval som ledamot) har varit ledamot i styrelsen sedan 2021. Johan Hjertonsson är född 1968 och är utbildad civilekonom vid Lunds universitet. Johan är sedan 2019 VD och koncernchef för Investment AB Latour. Innan dess var han VD och koncernchef för AB Fagerhult och Lammhults Design Group AB samt hade ett antal ledande befattningar inom Electrolux-koncernen. Johan är även styrelseordförande i Tomra Systems AS, Hultafors Group AB, Caljan AS, Alimak Group AB och Latour Industries AB samt styrelseledamot i Sweco AB och Investment AB Latour.

Victoria Van Camp föreslås till ny ledamot. Victoria Van Camp är född 1966 och är utbildad civilingenjör samt teknologie doktor vid Luleå Tekniska Universitet. Sedan 2022 driver hon eget konsultbolag och har dessförinnan haft flera ledande befattningar på AB SKF under åren 1996-2022. Victoria är ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) och styrelseledamot i Billerud AB, SR Energy AB samt Chalmersstiftelsen.

Valberedningens fullständiga förslag och motiverade yttrande kommer på sedvanligt sätt presenteras i samband med att kallelse till årsstämman 2023 offentliggörs.

Valberedningen består sedan december 2022 av Anders Mörck representerande Investment AB Latour (ordförande) och Mikael Ekdahl representerande Melker Schörling AB. Valberedningen kommer inte utökas med fler ledamöter inför årsstämman 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Mörck, ordförande i valberedningen, +46 706 46 52 11, Anders.Morck@latour.se

Denna information är sådan som ASSA ABLOY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 januari 2023 kl. 09.15 CET.

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar. Koncernen har verksamhet över hela världen med 51 000 medarbetare och en omsättning på 95 miljarder SEK. ASSA ABLOY är ledande inom områden som effektiva dörrlösningar, säkra identiteter och entréautomatik. Koncernens innovationer möjliggör trygg, säker och bekväm access till fysiska och digitala platser.  Vi hjälper dagligen miljarder människor att känna sig trygga, säkra och uppleva en öppnare värld.