NEA-gruppen förvärvar Värnamo Elservice AB

Report this content

NEA-gruppen har förvärvat samtliga aktier i Värnamo Elservice AB. Nytillskottet är ett led i NEA:s arbete med att förstärka sin position i Småland, och en investering i framtida tillväxt i regionen.

Med förvärvet av Värnamo Elservice tar NEA-gruppen steget in på en industrität marknad, i ett område som tidigare varit något av en vit fläck på kartan för företaget. Det väl valda läget, mellan Ljungby och Jönköping, liksom närheten till E4:an ger stora möjligheter till samarbete med andra NEA-divisioner.

”Värnamo Elservice är ett välskött företag med god ekonomi som blir ett värdefullt tillskott till NEA-gruppen. Ur en rent logistisk synvinkel är läget vid E4:an utmärkt. Vi ser stora möjligheter till fortsatt stark tillväxt, inte minst genom samarbetet mellan den nya filialen och övriga NEA-resurser”, säger Fredrik Sederholm, vd för NEA-gruppen.

Värnamo Elservice AB har idag 15 anställda och omsätter runt 17 miljoner kronor. Företaget, med verksamhet inom elinstallation och service, startades 1985 och har gått med vinst sedan dess, med ett par års undantag. Säljarna, Stellan Hellberg och Lennart Modeé, kommer att finnas kvar i verksamheten även sedan det blivit en NEA-filial – allt för att säkerställa stabilitet och god integration.

För mer information kontakta
Fredrik Sederholm, vd Närkes Elektriska AB, tel 019-19 67 38, e-post: fredrik.sederholm@nea.se
Fredrik Allthin, divisionschef Väst, NEA Installation AB, tel 031-89 05 39, e-post: fredrik.allthin@nea.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om NEA Installation och Royal Imtech N.V.
NEA-gruppen är ett av Sveriges ledande installationsföretag med omkring 2 100 medarbetare och en omsättning på ca 2 500 MSEK. Uppdragen omfattar allt från stora installationer till mindre projekt inom kraft & belysning, säkerhet, automation, elserviceverkstäder och lyftdon. NEA-gruppen har drygt 60 kontor i Sverige. Sedan juli 2010 ägs NEA-gruppen av Imtech N.V. som med cirka 28 000 anställda, en omsättning på cirka 5,1 miljarder Euro och verksamhet i ett stort antal länder är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag.

Sedan november 2008 äger Imtech även NVS Installation AB, som är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal AB, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu