Imtech förvärvar stort bolag i Finland

Report this content

Imtech fortsätter expansionen på den nordiska marknaden genom att förvärva den finska koncernen EMC Talotekniikka Oy - ett av landets större installationsföretag med verksamhet i hela Finland och med en stark marknadsposition i Helsingforsområdet.

EMC Group, som har runt 580 anställda och omsätter mer än 100 miljoner euro, bildades 2007 genom en sammanslagning av fyra medelstora företag som alla hade inriktning på teknisk service, det äldsta från 1925.

Koncernen har fyra affärsområden - fastighetsinstallationer, renoveringar av rörsystem, teknisk service och konsultverksamhet, produkter och prefabrikat.

I samband med att EMC Group bildades köpte det finska private equity-bolaget Vaaka Partners Oy majoriteten av aktiekapitalet. Bolagets mål var att genom förvärv bli en av de ledande aktörerna på den finska marknaden.

Företaget har växt både organiskt genom att ta hem stora installationsprojekt (huvudsakligen i Helsingforsområdet) och genom förvärv. Sedan starten har tio företag köpts. Omsättningen har fyrdubblats sedan starten - från cirka 24 miljoner euro 2007 till mer än 100 miljoner euro 2012.

- Genom förvärvet av EMC Group visar Imtech en kraftfull satsning på att bredda sin verksamhet för att bli det ledande installationsföretaget i Norden. Tillsammans med Imtechs övriga verksamhet får vi en stor potential att vidareutveckla företagen i en allt snabbare takt, säger Juan Vallejo, CEO för Imtech Nordic.

- EMC Group är ett välmående och välorganiserat företag och ledningen som kommer att stanna kvar även efter förvärvet har en sund ambitionsnivå. Med Imtech som ägare kan vi tillsammans fortsätta utveckla vårt koncept med totalåtaganden och helhetskoncept över landet, säger Kimmo Liukkonen, vd för EMC Group.

För mer information kontakta

Kimmo Liukkonen, vd EMC Group, tel +358 50 911 2448, e-post: kimmo.liukkonen@emctalotekniikka.fi
Juan Vallejo CEO & vd Imtech Nordic & NVS, tel 010-475 10 35, e-post: juan.vallejo@imtech.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, Imtech Nordic & NVS, tel 010-475 10 22, e-post:
ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om Imtech N.V.

Royal Imtech N.V. med cirka 29 000 anställda och en omsättning på cirka 5,1 miljarder euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Euronextbörsen i Amsterdam.

Imtech Nordic bildades 2008 då man förvärvade NVS Installation AB som är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland.

Sedan juli 2010 äger Imtech även NEA-gruppen som är ett av Sveriges största företag inom elteknik och elservice med verksamhet på mer än 60 orter. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu