Assemblin stärker närvaro i Kristianstad genom förvärv av Sydel

Assemblin El har förvärvat det Kristianstad-baserade installations- och servicebolaget Sydel Industri AB (”Sydel”) med hög kompetens inom el- och automation för industrin. Sydel har en årsomsättning på drygt 21 MSEK och 15 medarbetare.

Sydel grundades 1990 och installerar eltekniska lösningar främst till den lokala industrin i och omkring Kristianstad. Den huvudsakliga verksamheten är inriktad på industriinstallation, industriservice samt förebyggande underhåll. Sydel är auktoriserade att utföra all sorts el- och datainstallation inklusive högspänning, och bolaget är certifierade enligt ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).

”Sydel har en gedigen industrikompetens och stor kunskap om de anläggningar som de arbetar med vilket är viktigt för deras kunder. Detta blir ett fint komplement till vår nuvarande verksamhet i Kristianstad. Förutom att vi får en starkare lokal position breddar vi vår kompetens mot industrin”, säger Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El.

Bland Sydels kunder kan nämnas The Absolut Company AB, Sveriges Stärkelseproducenter AB, Kristianstads Mejeri AB, HK Scan AB, Orkla Foods Sverige AB, C4 Energi AB Värme och C4 Teknik AB.

”Vi är stolta över det bolag vi har byggt upp idag, men för att kunna fortsätta växa och vidareutvecklas behöver vi en stark industriell ägare. Detta känns som ett naturligt steg för oss, och tillsammans med Assemblin blir vi en komplett elaktör i Kristianstad. Vi ser nu fram mot att få börja samarbeta med våra nya kollegor på orten”, säger Anders Rothsberg, vd på Sydel.

För mer information om Sydel, se www.sydel.se

För mer information, kontakta:
Anders Rothsberg, vd på Sydel, anders.rothsberg@sydel.se , +46 709 46 83 76

Fredrik Allthin, vd och chef på affärsområde Assemblin El, fredrik.allthin@assemblin.se, +46 10 472 40 10

Johnny Wendel, Regionchef Syd affärsområde Assemblin El, johnny.wendel@assemblin.se, +46 10 472 49 01

Åsvor Brynnel, kommunikations- och hållbarhetschef Assemblin, asvor.brynnel@assemblin.se,

Om Assemblin

Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system och lösningar för luft, vatten och energi. Vår vision är att skapa smarta och hållbara installationer som får byggnader att fungera och människor att trivas. Genom nära och lokala samarbeten och en stark organisation i ryggen gör vi det möjligt. Vi har en omsättning på 12,2 miljarder kronor och cirka 6 500 engagerade medarbetare på runt 100 orter i Norden. Läs mer på assemblin.se.

Citat

Sydel blir ett fint komplement till vår nuvarande verksamhet i Kristianstad. Förutom att vi får en starkare lokal position breddar vi vår kompetens mot industrin.
Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El