Erling Pålsson meddelar att det är dags att lämna över rodret

Entreprenören och branschprofilen Erling Pålsson har meddelat styrelsen att han kommer att lämna sin tjänst som VD och koncernchef för Imtech Ventilation AB. Håkan Ekvall efterträder Erling och han tillträder i samband med bolagsstämman den 4 juni.

Erling grundade välkända och framgångsrika Totalinstallatören på 70-talet och startade sedan Sydtotal (numera Imtech Ventilation) år 2000 tillsammans med 6 kollegor. Under Erlings 13 år vid rodret har Sydtotal utvecklats till Sveriges tredje största ventilationsföretag med enheter från Ystad i söder till Luleå i norr och med en omsättning på drygt 800 miljoner kronor.

”Resan med Sydtotal har varit fantastisk och jag och mina medarbetare har tillsammans byggt ett av branschens teknikledande företag med framtiden för sig, säger Erling Pålsson. Man bygger dock inte ett företag av den här kalibern utan mycket hårt arbete och jag känner nu att det är dags att låta Håkan och andra ta vid. Tanken var att jag skulle lämna över till hösten men vi har tillsammans kommit fram till att det är bättre att göra det i samband med ordinarie bolagsstämma, avslutar Erling”.

Håkan Ekvall är en av grundarna av Imtech Ventilation (fd Sydtotal), han har suttit i lednings-gruppen sedan starten år 2000 och varit ansvarig för affärsutvecklingen sedan 2008. Håkan har mer än 25 års erfarenhet inom ventilationsbranschen som konsult och från ledande befattningar inom Imtech Ventilation. Rekryteringen av Håkans ersättare, som ansvarig för affärsutvecklingen, är i slutfasen.

Erling kommer att utföra uppdrag och vara knuten till företaget även i framtiden vilket vi ser som mycket positivt. Hans erfarenhet, kompetens och kontakter är oerhört värdefulla.

Styrelsen och alla inom företaget önskar Erling lycka till i framtiden och tackar honom för hans fina insatser genom åren.

Juan Vallejo
Styrelseordförande, Imtech Ventilation AB