Ett av de största uppdragen någonsin för NVS

NVS svarar för VS-, sprinkler- och processinstallationerna i den högteknologiska anläggningen Max IV som nu har börjat byggas i Lund. Det handlar om en synkrotronljusanläggning i världsklass som kommer att göra Lund till ett internationellt centrum för forskning inom materialvetenskap, energi och bioteknik.

- Ett oerhört avancerat och komplext projekt som kan bli ett av våra största uppdrag någonsin, berättar filialchefBerne Göransson. Systerföretaget Sydtotal är ventilationsentreprenör. Byggherre är Fastighetsbolaget ML4. Den totala investeringen beräknas till mellan tre och fyra miljarder kronor.

NVS ansvarar för både projekteringen och utförandet av installationerna och räknar med att ha mellan 40 och 50 montörer på plats när arbetet är i sin mest intensiva fas. Huvudansvaret för koordineringen delas mellan NVS i Lund och Malmö, men filialer från hela Region Sydväst kommer att vara engagerade i tillsättningen av montörer. Monteringsarbetet inleds 2012 och ska vara slutfört 2015.

- Vi har arbetat intensivt med projekteringen sedan 2010 och vi räknar med att vara i mål nästa år, säger projektsamordnarePatrik Nilsson. Det innebär en projekteringstid på två år, vilket visar hur komplext projektet är.

Tolv till arton kvalificerade konsulter från Ramböll och Cowi, som NVS samarbetar med, arbetar för närvarande heltid med projekteringen.

Utmaningarna i projektet är stora. Max IV är oerhört känsligt för vibrationer och buller. Alla pumpar, fläktar och rör inne i anläggningen måste därför vibrationsdämpas.

NVS har gjort två provinstallationer i full skala för att kunna studera och planera produktionen samt för att optimera tekniska lösningar så att vibrationer och buller ska kunna minimeras.

Greger Gunnarsson, regionchef NVS Sydväst, tel 010-475 10 86, e-post: greger.gunnarsson@nvs.se

Berne Göransson, filialchef NVS i Lund, tel 010-475 12 13, e-post: berne.göransson@nvs.se

Patrik Nilsson, projektsamordnare NVS Sydväst,  tel 010-475 14 61, e-post: patrik.nilsson@nvs.se