Hjältarnas hus – ett hjärteprojekt för Assemblin

Hjältarnas hus i Umeå gör det möjligt för familjer med svårt sjuka barn att leva så normalt som möjligt under en påfrestande behandlingsperiod. Nyligen invigdes huset, som Assemblin har varit engagerade i både som installatör och partner.

– Det här har varit ett speciellt projekt för alla oss som har varit inblandade. Det har känts bra att få hjälpa till, säger Anders Dsinnejs, projektledare på Assemblin VS i Umeå.

För ett svårt sjukt barn är det viktigt att få vara med sin familj och ha en så normal vardag som möjligt. Därför finns nu Hjältarnas hus i Umeå – ett anhörighus där familjer kan bo under tiden barnet genomgår en längre behandling vid Norrlands universitetssjukhus.

Tanken är att huset ska vara som hemma, med plats för familjemys, lek med vänner och en fungerande vardag. Här ska barnet kunna komma ifrån sjukhusmiljön och familjen behöver inte splittras under den svåra tiden. Den 19 maj invigdes huset och i juni startar verksamheten.

Engagemang på två fronter
Assemblin i Umeå, tidigare Delta, har varit engagerade i Hjältarnas hus på flera sätt. Både som ansvariga för installationerna av el, VS och ventilation i huset och som stöttande partner till projektet.

– Istället för att dela ut julgåvor till medarbetarna har vi valt att skänka pengar till Hjältarnas hus. Det har känts bra eftersom det verkligen behövs ett sådant här hus i Umeå, säger Patrik Lundström, projektledare på Assemblin El i Umeå.

Christer Nederstedt på Hjältarnas hus berättar att även de är glada och stolta över samarbetet.

– För oss betyder det mycket att samarbeta med ett starkt varumärke som Assemblin, ett företag på nordisk nivå, med en stark lokal förankring. Det skapar både trygghet och möjligheter.

Barn tog de första spadtagen
Initiativet till Hjältarnas hus togs av Barncancerfonden Norra 2010. Under 2013 lämnades projektet över till den nybildade föreningen Hjältarnas hus. För drygt ett år sedan inleddes bygget, då barn och ungdomar med koppling till lekterapin vid Norrlands universitetssjukhus tog de första symboliska spadtagen.

Huset består av en äldre byggnad, som nyrenoverats, och en helt ny tillbyggnad. Byggherre är Västerbottens läns landsting och byggnadsentreprenör är Nåiden Bygg.

– Vi har haft ett riktigt bra samarbete med vår uppdragsgivare Nåiden Bygg, säger Anders Dsinnejs. Dessutom har vi i de olika installatörsgrupperna från Assemblin jobbat tätt och effektivt tillsammans, vilket har varit en förutsättning för att lyckas med den ganska komplicerade undercentralen som vi byggde. Här var det en stor fördel att vi som jobbade med el, VS och ventilation kom från samma företag.