Höghus av trä - stort installationsprojekt för NVS, NEA och Sydtotal

Stockholms första åttavåningshus i trä uppförs i Sundbyberg med byggstart i slutet av november.  Sammanlagt byggs fyra hus med 123 bostadsrättslägenheter. Husen ligger i Strandparken på solsidan av Bällstaviken. NVS, NEA och Sydtotal har fått uppdraget att installera VS, sprinkler, el och ventilation. Det är första gången som hela gruppen är med i ett gemensamt bostadsprojekt.

- Den stora installationsutmaningen är att vi mot kund ska ses som ett företag och samverka över disciplinerna, säger Dan Hellström, filialchef NVS Stockholm Bostad.

Ordersumman uppgår till 34 miljoner kronor totalt för alla discipliner med option på de två sista husen som ingår i ordersumman. NVS, NEA och Sydtotal utför projekteringen tillsammans. Monteringsarbetet påbörjas i december 2012 och inflyttningen inleds i maj 2013 med slutbesiktning 2014 för de första två husen. Samtliga hus kommer att vara klara för inflyttning 2015. Totalt kommer 10-12 man att vara sysselsatta. Beställare är Folkhem. Projektet utförs som totalentreprenad. För Folkhem är husen i Sundbyberg en del av en större satsning på träbyggande.

Höghusen är ritade av Wingårdhs Arkitekter och byggs i fabriker i Västerbotten och monteras på plats. Husen är helt i trä - stomme, inredning, väggar och tak. Fasaderna är av cederträ. Lägenheterna är öppna och rymliga. Standarden är hög med golvvärme under alla trägolv. För att minska riskerna för bränder kommer alla lägenheter att få ett sprinklersystem.

Dan Hellström, filialchef NVS Stockholm Bostad, tel 010-475 32 42, e-post: dan.hellstrom@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se