Imtech en av aktörerna när Ultuna förnyas

En ny huvudbyggnad uppförs på Ultuna i Uppsala. Det kubformade huset är sista stora delen av förnyelsen av området och blir entré till Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).  Imtech VS-teknik har fått uppdraget att installera värme, sanitet och kyla i den nya byggnaden, som fått namnet Ulls hus, samt i den nuvarande östra längan, som behålls och byggs om. I en tidigare entreprenad har Imtech utfört avloppsdragningar i mark och platta. Total yta för de två byggnaderna är 24 000 kvadratmeter.

Den nya huvudbyggnaden får fem våningar som innehåller kontorslokaler för ledningen och administrationen. Institutionerna för stad och land och ekonomi, som gemensamt kallas samhällsklustret, samt en del allmänna undervisningslokaler ska också flytta hit. I markplanet och suterrängvåningen finns en stor öppen entréhall som blir universitetets huvudentré. Här kommer alla servicefunktioner för studenter, anställda och besökare att samlas.

Imtechs installationer omfattar värme, sanitet, kyla, dammsugningssystem, två fjärrvärmecentraler  i det nya huset och en i östra längan samt två fjärrkylcentraler. Ordersumman är ca 22 miljoner kronor. Mellan fyra och åtta montörer kommer att sysselsättas. Arbetet har påbörjats och ska vara slutfört i februari 2015. Beställare är Akademiska Hus AB och byggare PEAB. Entreprenadformen är utförandeentreprenad.

- Den nya byggnaden uppförs med miljöklassning ”silver” vilket ställer lite högre krav på val av material, berättar  filialchef Peter Hägg  på Imtech VS-teknik i Uppsala. Den stora utmaningen blir annars logistiken och materialhanteringen. Arbetsområdet är begränsat och materielleveranserna måste planeras mycket noga. Många installationer pågår samtidigt vilket ställer stora krav på tidsplaneringen. Tack vare CAD-systemet kan vi se hur installationerna förhåller sig till varandra och undvika krockar.

Peter Hägg,  filialchef, Imtech VS-teknik, tel 010-475 37 72, e-post: peter.hagg@imtech.se
Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech VS-teknik, tel 010-475 10 22,  e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se