Imtech installerar i nya bostadshus i Solna

Nästan 150 nya hyreslägenheter ska uppföras Solna med byggstart i mitten av oktober.  Totalt handlar det om fem hyreshus i stadsdelen Huvudsta. Husen byggs i sju våningar där det sydligaste huset mot Storgatan är högre, 10 våningar. Alla byggnader får bergvärme. Imtech har fått uppdraget att svara för bergvärmeanläggningen och VS-installationerna.

De nya byggnaderna längs Storgatan i kvarteret Rödlöken får samma skala som övrig bebyggelse i området. Husen utformas med lokaler och entréer i förhöjda bottenplan. De översta lägenheterna får takterrass. Lägenheterna får stora balkonger som delvis är inglasade för att klara bullerkraven.

De installationer som Imtech VS-teknik, Stockholm Bostad ska utföra på totalentreprenad har ett ordervärde på 14,5 miljoner kronor och omfattar fyra värmepumpsanläggningar och kompletta VS-installationer i 141 lägenheter och fem lokaler.

- Volymen och den förhållandevis korta byggtiden är den stora utmaningen i projektet, säger Imtech VS-tekniks filialchef Thomas Sundin. Planeringen är viktig för att allt ska klaffa. Projekteringsarbetet är i full gång. Byggstarten blir i vecka 42 då bergvärmehålen börjar borras. Monteringsarbetet kommer igång vid årsskiftet och hyreshusen ska vara färdiga för inflyttning årsskiftet 2014/2015.

4 – 6 montörer kommer att vara sysselsatta. Byggherre är Wåhlins Fastigheter AB och beställare Midroc.

Thomas Sundin, filialchef, Imtech VS-teknik, Stockholm Bostad, tel 010-475 23 30, e-post: thomas.sundin @imtech.se
Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech VS-teknik, tel 010-475 10 22,  e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se