Jätteorder för NVS i nya Triangelområdet i Malmö

NVS Installation AB har fått i uppdrag att utföra samtliga installationer för värme, vatten och kyla och svarar även för projekteringen i det nya Triangelområdet i centrala Malmö. Det handlar om ett jätteprojekt som byggbolaget NCC driver i egen regi med bland annat en ny galleria, kontor och bostäder.

Ordersumman för NVS är på ca 40 miljoner kronor och som mest kommer 15-20 montörer att arbeta med VS-installationerna.

- Det gör projektet till ett av våra största någonsin, berättar filialchefOla Lundh. Eftersom Triangeln ligger mitt i staden blir logistiken en stor utmaning. Materielleveranserna måste planeras mycket noga.Installationsarbetet påbörjades i mars i år och pågår till 2014.

Det nya kvarteret som utvecklas och byggs av NCC omfattar flera sammanbyggda fastigheter med galleria i två plan, kontor i fyra plan och 190  bostäder (i 19 plan). Dessutom byggs ett underjordiskt parkeringsgarage i två plan med 400 platser.

Området ligger vid den nya tågstationen vid Citytunnelns norra uppgång. Den nya gallerian på12 000 kvadratmeterbyggs samman med den befintliga gallerian. Till detta kommer nära 5 000 kvadratmeterny kontorsyta och 200 nya bostäder. Hela byggnadsprojektet omfattar cirka 27 000 kvadratmeter.

Området kommer att öppnas i etapper och vara helt klart 2014. Gallerian öppnas 2013.

NVS Sprinkler i Malmö har fått uppdraget att projektera och installera sprinkler i garage, galleria, restauranger och kontor. Systerföretaget Sydtotal har utsetts till konsult och entreprenör för ventilationen.

Greger Gunnarsson, regionchef NVS Sydväst, tel 010-475 10 86, e-post: greger.gunnarsson@nvs.se

Ola Lundh, filialchef NVS Malmö, tel 010-475 12 58, e-post: ola.lundh@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se