Kalmar Arena nytt stort projekt för NVS Installation

Strax före årsskiftet blev det klart att NVS fått i uppdrag att installera en heltäckande sprinklerlösning i den nya nationalarenan Swedbank Arena i Solna. Nu har NVS fått ytterligare en stor arenaorder. Det är NVS i Kalmar som av NCC Construction fått uppdraget att ansvara för installationer på Kalmars FF:s nya fotbollsarena som ska stå klar i mars 2011. Ordervärdet uppgår till ca 8 MSEK.

Strax utanför Kalmar, i handelsområdet Hansa City, kommer NCC att uppföra den nya arenan som får 11 800 sittplatser under tak och som kommer att bli godkänd för internationella matcher. Förutom fotboll ska arenan användas för olika typer av evenemang och den kommer därför att anpassas för att klara den extra belastning som uppstår vid exempelvis konserter.

Den order NVS fått av NCC Construction avser en totalentreprenad för samtliga VVS-installationer på arenan inklusive bevattningssystem för fotbollsplanen. Arenan kommer exempelvis att få drygt 120 toaletter, nio omklädningsrum, en tvättstuga, medlemspub, en restaurang, 13 kiosker, en lounge för 1 000 personer, elva loger, konferensrum och en stor mängd butiksytor.

NVS första del av projektet blir att installera bevattningssystemet då naturgräset ska sås redan våren 2010 för att planen ska kunna vara spelklar till våren 2011. Övriga VVS-arbeten kommer att starta efter sommaren. NVS filialchef Lars Svensson i Kalmar beräknar att man som mest kommer att ha närmare tio VVS-montörer sysselsatta fram till arenans invigning 2011.

”Det är ett spännande projekt och det har varit en utmaning för oss att arbeta fram en lösning som både är kostnadseffektiv och som har VVS-installationer anpassade för speciella arenakrav. Ett exempel är att vi kommer att installera direktspolning i samtliga toaletter, vilket innebär att det inte blir någon väntetid på att wc-cisternerna skall fyllas upp. Det kan tyckas som en liten detalj men den är viktig när det är många tusen som under en paus i en fotbollsmatch ska gå på toaletten. Tillgången till produktprogrammet i NVS Standard och det faktum att vi varit med tidigt i projekteringsfasen, och etablerat ett bra samarbete med sidoentreprenörer, har också varit viktigt för att ta fram en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv helhetslösning”, säger Lars Svensson.

För mer information kontakta
Lars Svensson, filialchef, NVS Installation i Kalmar, tel 010-475 16 29, lars.svensson@nvs.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22, ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 500 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. NVS kunder finns inom både offentlig och privat sektor. Uppdragen omfattar allt från stora installationer för kommun, landsting och större byggföretag till mindre projekt för entreprenörer och privatpersoner. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS Installation av Imtech N.V. som med cirka 23 000 anställda och en omsättning på cirka 4,3 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Huvudkontoret ligger i Gouda, Nederländerna, och förutom Norden har Imtech även verksamheter och dotterbolag i Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Spanien och i Östeuropa. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu