NEA förvärvar Fagersta Industri El AB

NEA Installation AB, Division Öst, har förvärvat samtliga aktier i Fagersta Industri El AB (FIEL)detta som ett led i en långsiktig satsning på Fagerstaregionen. Ett förvärv i regionen har diskuterats en längre tid.  I Fagersta finns flera intressanta industrier samt Fagersta lasarett. FIEL arbetar med installation, service och materielförsäljning till i första hand industrikunder inom Fagersta kommun.

NEA har bedömt Fagersta Industri EL som det bästa förvärvet i Fagersta - ett välskött företag i lämplig storlek och med rätt typ av kunder.

”Med hjälp av en etablering i Fagersta når vi en marknad även i närliggande kommuner, Skinnskatteberg, Norberg och Smedjebacken. Tillsammans med Köping och Eskilstunafilialerna blir NEA Öst en ännu starkare aktör inom industrisektorn. Ett tätt samarbete mellan dessa tre filialer mot industrin ligger i strategin framåt”, säger Hans Terland, divisionschef NEA Division Öst.

NEA Öst har genomfört ett antal entreprenader i Fagersta men avståndet till närmaste filialer – sex mil från vardera Köping, Västerås och Sala – gör att konkurrenskraften varit begränsad p g a resekostnader. Inte heller NEA Nord med närmaste etablering i Borlänge når till Fagerstaregionen inom rimligt avstånd.

Fagersta Industri El AB startades 1975 (Ståhl & Möller) med verksamhet inom elinstallation och service. Under några år ägdes bolaget av EIAB (Goodtech) i Umeå. Kent Pettersson, som var platschef för EIAB i Fagersta, köpte loss bolaget 2006. Idag har FIEL 18 anställda och omsätter drygt 17 miljoner kronor. Kent Pettersson kommer att fortsätta som chef för filialen i Fagersta.

Hans Terland, divisionschef NEA, Division Öst, tel 021-15 41 01, e-post: hans.terland@nea.se

Kent Pettersson, filialchef Fagersta Industri El, tel 0223-420 60, e-post: kent.pettersson@fiel.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se