NVS installerar i Scandics nya storhotell i centrala Stockholm

En av NVS filialer i Stockholm, NVS Nils B Nilsson, har fått ett omfattande installationsuppdrag i det stora Scandichotell som beräknas öppnas i korsningen Vasagatan/Kungsgatan hösten 2011. Fastigheten, som ägs av fastighetsbolaget Diligentia, är på ca 19 000 kvm och det är Arcona som ansvarar för projektledningen. När ytorna omvandlas till ett nytt jättehotell som får cirka 400 rum, konferenslokaler, restaurang, ett gym och en stor hotellbar/lounge öppen för alla. NVS uppdrag omfattar installationer för värme och sanitet, komfortkyla och sprinkler.

Kvarteret Klockan 1 är idag en välkänd fastighet som rymmer kontor, butiker, teater och ett antal bostäder. Omvandlingen av ytorna till ett nytt storhotell är ett exempel på hur Diligentia på ett flexibelt sätt vill anpassa sin produkt efter vad marknaden efterfrågar.

En av utmaningarna för projektledningen är att ge hotellet en identitet som harmonierar med omgivningen och som tar tillvara fastighetens historiska profil. Fastigheten är från 1800-talet och ytterligare en utmaning för projektledningen är att totalrenoveringen ska genomföras samtidigt som verksamhet pågår i fastigheten.

Även för NVS Nils B Nilsson finns det utmaningar i de tekniska installationer som ska göras men filialchef Per-Olof Nilsson ser mycket positivt på uppdraget.

- Vi känner väl till fastigheten sedan tidigare installationsuppdrag, men visst blir det en extra dimension när det nu tagits beslut om att påbörja omvandlingen till ett storhotell. Ett hotell av den här storleken som ska rymmas i en historiskt intressant byggnad innebär att det ställs stora krav både på oss och på de tekniska installationerna. Vi är mycket glada att vi fått det här uppdraget och jag ser det som en styrka att vi kunnat erbjuda en helhetslösning där vi genom nära samarbete med NVS Sprinkler även tar ansvar för sprinklerlösningen, säger Per-Olof Nilsson.

Per-Olof Nilsson, filialchef, NVS Nils B Nilsson, tel 010-475 31 11
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 500 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. NVS kunder finns inom både offentlig och privat sektor. Uppdragen omfattar allt från stora installationer för kommun, landsting och större byggföretag till mindre projekt för entreprenörer och privatpersoner. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS Installation av Imtech N.V. som med cirka 22 500 anställda och en omsättning på cirka 3,8 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Huvudkontoret ligger i Gouda, Nederländerna, och förutom Norden har Imtech även verksamheter och dotterbolag i Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Spanien och i Östeuropa. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu