NVS installerar sprinkler i nytt jätteprojekt i Malmö

I centrala Malmö har utvecklingen av Triangelområdet nu inletts. Det handlar om ett jätteprojekt som byggbolaget NCC driver i egen regi med bland annat en ny galleria, kontor och bostäder. NVS Sprinkler i Malmö har fått uppdraget att projektera och installera sprinkler i garage, galleria, restauranger och kontor. Även Sydtotal har ett stort uppdrag i projektet.

För NVS Sprinkler är ordersumman närmare 8 miljoner kronor. Mellan 4 och 6 montörer kommer att sysselsättas. NVS har varit engagerade i projekteringsarbetet från början och har varit med om att utföra beskrivningar, tekniska lösningar och handlingar för utformning av brandsläcksystemet. Installationsarbetet beräknas starta i april nästa år och hela projektet ska vara klart sommaren 2013.

Det nya kvarteret omfattar flera sammanbyggda fastigheter med galleria i två plan, kontor i fyra plan och bostäder i 19 plan. Dessutom byggs ett underjordiskt parkeringsgarage i två plan. Området ligger intill den nya tågstationen vid Citytunnelns norra uppgång. Den nya gallerian som omfattar12000 kvadratmeterbyggs samman med den befintliga gallerian. Till detta kommer nära5 000 kvadratmeterny kontorsyta och 200 nya bostäder. Hela byggnadsprojektet omfattar cirka27 000 kvadratmeter.

Thomas Hyllén Olsson, platschef NVS Sprinkler, berättar att projektet både är spännande, stort och ställer tuffa installationskrav.

- Tekniken är  den vedertagna med traditionella sprinklersystem. Utmaningen ligger i den totala omfattningen på alla installationer. Det gäller att skapa ett väl fungerande system tillsammans med övriga installatörer. Att vi själva har utformat handlingarna är en stor fördel liksom att vårt systerföretag också är engagerade i projektet.

Anders Amström, filialchef NVS Sprinkler i Syd/Väst, tel 010-475 20 48, e-post: anders.amstrom@nvs.se

Thomas Hyllén Olsson, platschef NVS Sprinkler i Malmö, tel 010-475 29 26, e-post: thomas.olsson@nvs.se,

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se