NVS installerar vs och boendesprinkler i Hässleholms första höghus

NVS i Kristianstad har av Peab fått i uppdrag att installera värme och sanitet samt även boendesprinkler i den byggnad som ska bli Hässleholms första höghus. Spadtaget till den 15 våningar höga fastigheten, som kallas Hässleholmsporten, togs i augusti förra året och projektet är unikt då det blir landets första kombination av trygghetsboende och ägarlägenheter. Ordervärdet för NVS är cirka 7 miljoner kronor.

Trygghetsboende är en relativt ny boendeform som lanserades av regeringen under 2009. I Hässleholm har den ursprungliga trygghetsidén utvecklats genom kombinationen av trygghetsboende och ägarlägenheter. På de tretton första våningarna blir det 72 hyreslägenheter, och på de två översta våningsplanen sex bostadsrätter.

Samtliga pensionärsorganisationer i Hässleholm, kommunen och fastighetsföretaget Kunskapsporten har arbetat tillsammans för att hitta den bästa kombinationen av bra individuellt boende och gemensamma servicefunktioner. I entrévåningen blir det t ex reception med trygghetsvärd, bibliotek, matsal och friskvårdsrum.

Totalentreprenör för byggprojektet, som ska vara klart under andra kvartalet 2012, är Peab och Ingemar Lundqvist som är filialchef vid NVS i Kristianstad gläds åt att filialen fått förtroendet att utföra installationerna i en byggnad som redan väckt mycket medial uppmärksamhet.

- Det finns många dimensioner på Hässleholmsporten som bidragit till uppmärksamheten. Det är stadens första höghus, dessutom har man skapat ett unikt koncept för trygghetsboendet. Vi ser fram mot att börja arbeta i projektet och jag uppskattar att vi kommer att ha tre till fyra montörer sysselsatta under projekttiden, säger Ingemar Lundqvist.

Ingemar Lundqvist, filialchef NVS i Kristianstad,  tel 010-475 13 95,  e-post: ingemar.lundqvist@nvs.se
Greger Gunnarsson, regionchef NVS Region Sydväst, tel 010-475 10 86, e-post: greger.gunnarsson@nvs.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

vs