Riksbyggen gör stor energisparsatsning med NVS som totalentreprenör

Bostadsrättsföreningen Trandansen i Umeå, som ingår i Riksbyggen, har valt NVS Energitjänst i Umeå som totalentreprenör i ett projekt som bl a innebär takinstallation av frånluftsaggregat på föreningens nio fastigheter samt installation av tre värmepumpar. Ordervärdet är cirka 14 miljoner kronor och projektet som startar nu i maj pågår till slutet av året.

Som totalentreprenör ansvarar NVS Energitjänst även för andra delar av projektet som ska utföras av olika underleverantörer. Föreningen har t ex valt att lägga ner nya avloppsrör utvändigt samtidigt som det dras nya kulvertar för värmeåtervinning, värme och varmvatten. En separat kulvert kommer att användas för återvinningen av frånluften och i NVS Energitjänst uppdrag ingår även att integrera värmepumparna med fastigheternas fjärrvärmecentral.

I Brf Trandansens nio fastigheter, två punkthus och sju trevåningshus, finns totalt 182 lägenheter. Föreningen bildades 1963 och byggnaderna är väl underhållna. Liksom i många andra fastigheter byggda på 60-talet är det dock aktuellt med byte eller underhåll av avloppsrören. Bostadsrättsföreningen har tagit beslut om att välja relining som alternativ och NVS Energitjänst ansvarar även för reliningprojektet.

Göran Ahlfeldt som är filialchef vid NVS Energitjänst gläds åt uppdraget och pekar på några faktorer han ser som avgörande för att filialen fick ordern.

- Att vi kunde erbjuda en komplett lösning var viktigt, liksom att vi hade lagt mycket tid på att tillsammans med olika underleverantörer ta fram genomtänkta konstruktionslösningar som verkligen matchade föreningens förfrågningsunderlag och behov. Vi var helt enkelt väldigt väl förberedda när vi la fram vårt förslag och det tror jag skapade en känsla av trygghet och även förtroende för oss som totalentreprenör, säger Göran Ahlfeldt.

Göran Ahlfeldt, filialchef NVS Energitjänst i Umeå, tel 010-475 33 13, e-post: goran.ahlfeldt@nvs.se
Bo Lindholm, regionchef NVS Region Öst, tel 010-475 30 21, e-post: bo.lindholm@nvs.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se