Stororder till NVS när Sahlgrenska Sjukhuset fortsätter upprustningen

NVS har fått en order värderad till 24 MSEK av Veidekke Entreprenad AB som har huvudansvaret för den tredje upprustningsetappen av Sahlgrenska i Göteborg. Denna etapp omfattar ombyggnation av det s k Låghuset som har en yta på ca 17 000 kvm. I NVS uppdrag ingår samtliga tekniska installationer för värme och sanitet, komfortkyla, gas samt sprinkler.

Sahlgrenska är ett av fem sjukhus som tillsammans bildar Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU). SU är ett av Europas största sjukhus med totalt 15 000 anställda, 2 100 vårdplatser, cirka 160 avdelningar och 6 miljarder kronor i årsomsättning.

Moderniseringen av Låghuset, som utgör en del av Centralkomplexet på Sahlgrenska Sjukhuset, påbörjades 2002 och kommer att vara avslutad först 2015 när den fjärde etappen är genomförd. Den tredje etapp som nu påbörjats pågår fram till sommaren 2012 och omfattar totalt nio byggnader som tillsammans bildar Låghuset.

Målsättningen med sjukhusets nybyggnads- och upprustningsprogram är att dagens och morgondagens verksamhet inom sjukvård, utbildning och forskning ska bedrivas i ändamålsenliga lokaler som också är flexibla och kan anpassas till framtida verksamhetskrav.

Låghuset är främst avsett för öppenvårdsmottagningar och kommer att bli Sahlgrenska sjukhusets centrum för planerad öppenvård. I byggnaderna lokaliseras verksamheterna klinisk neurofysiologi, medicinsk fysik och teknik, radiologi, anestesi, uppvakning och intensivvård.

De tekniska installationer som ska utföras av NVS är omfattande och Andreas Aristiadis som är filialchef vid NVS i Mölndal menar att den erfarenhet som byggts upp vid tidigare sjukhusprojekt kommer till nytta även i detta projekt.

- Inom NVS finns en bred erfarenhet av stora sjukhusprojekt och de krav som ställs på installationerna avseende såväl teknik, kvalitet som projektgenomförande. Givetvis är vi glada att Veidekke Entreprenad gett oss det här förtroendet och jag ser det som en styrka att vi tillsammans med kollegorna på NVS Sprinkler kan kombinera en attraktiv helhetslösning för samtliga installationer, säger Andreas Aristiadis.

Andreas Aristiadis, filialchef, NVS Installation i Mölndal, tel 010-475 20 12
Anders Amström, filialchef, NVS Sprinkler i Mölndal, tel 010-475 20 48
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 500 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. NVS kunder finns inom både offentlig och privat sektor. Uppdragen omfattar allt från stora installationer för kommun, landsting och större byggföretag till mindre projekt för entreprenörer och privatpersoner. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS Installation av Imtech N.V. som med cirka 22 500 anställda och en omsättning på cirka 3,8 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Huvudkontoret ligger i Gouda, Nederländerna, och förutom Norden har Imtech även verksamheter och dotterbolag i Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Spanien och i Östeuropa. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu