Stort installationsprojekt för Imtech i Lund

En epok går i graven när den sista av det gamla mentalsjukhuset Sankt Lars ursprungliga vårdbyggnader i Lund nu byggs om. Imtech Elteknik har fått uppdraget att svara för el- och teleinstallationerna i byggnaden som ska förvandlas till en grundskola och ett äldreboende. NCC svarar för ombyggnaden. Beställare är fastighetsbolaget Hemsö.

Den gamla vårdbyggnaden är från 1960-talet och NCC bygger om 16 000 kvadratmeter. Den röda tegelfasaden bevaras för att harmoniera med Sankt Lars-områdets övriga arkitektur.

För Imtech Elteknik är ordern värd runt 25 miljoner kronor och projektet är en samverkansentreprenad. Projekteringen inleddes i oktober 2013 och installationsarbetet beräknas starta i februari. Mellan fem och tolv montörer kommer att vara sysselsatta.

- Vårt uppdrag är ovanligt omfattande då  hela huset kommer att blåsas ut och alla befintliga elinstallationer tas bort - från ställverk till minsta telefunktion, berättar Robert Alsterlind, regionchef Imtech Elteknik. Alla el- och teleinstallationer görs om från grunden och det gamla högspänningsställverket inne i byggnaden ersätts av ett nytt ställverk utomhus.

Ombyggnaden pågår till hösten 2015, men redan i augusti i år flyttar Engelska skolan in med plats för 300 elever. I första etappen byggs därför fyra våningar om. I nästa etapp byggs lokalerna om för Attendos äldreboende med plats för 50 boende. Inflyttning sker våren 2015. I den tredje etappen byggs bl a kontorslokaler.

Lunds hospital invigdes 1879 och byggdes till 1929 med ett centralblock och byggnader för vård av barn och ungdomar. Under sin blomstringsperiod utgjorde Sankt Lars ett helt samhälle för sig i Lund. I dag domineras området av skolor.

Robert Alsterlind, regionchef, Imtech Elteknik, Region Syd, tel 010-472 55 50, e-post: robert.alsterlind@imtech.se

Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech Sverige, tel 010-475 10 22, e-post: mailto:ann-sofi.hoijenstam@imtech.se