Stort sprinklerprojekt i Hässleholm för Imtech

Bergendahls Food uppför ett nytt automatiserat höglager i Hässleholm. Lagret ska rymma både färskvaror och hem- och fritidsartiklar. Imtech VS-teknik svarar för sprinklerinstallationen i den 33 meter höga och 6 000 kvadratmeter stora byggnaden, som kommer att bli ett landmärke i industriområdet Läreda.

Ordersumman för Imtech VS-teknik uppgår till nästan 5 miljoner kronor och 4-6 montörer kommer att vara sysselsatta. Projekteringsarbetet har inletts och monteringen påbörjas första veckan i oktober. I maj 2014 beräknas höglagret vara färdigt. Beställare är Peab och entreprenadformen är totalentreprenad.

- Volymen och höjden är den stora utmaningen med projektet, berättar Thomas Hyllén Olsson, platschef Imtech VS-teknik Sprinkler i Malmö. Utmaningen är sprinklerinstallationen vid yttertaket på 33 meters höjd samt nivåsprinklingen inom varje ställage.

Sammanlagt handlar det om åtta dubbelställage. I varje ställage finns nio nivåer. Ställage-installationen omfattar ca 6 500 meter rör och 5 500 sprinklers.

- Höglager är inte så vanliga, berättar Thomas Hyllén Olsson.  Vi är vana att installera sprinkler i hus på 10-12 meter. Höglagret i Hässleholm blir tre gånger så högt. En spännande utmaning.

För Bergendahls Food är det nya lagret en del i vad man kallar Framtidens varuförsörjning, som ska leda till både nya arbetssätt och hantering av större volymer. Man kommer att transportera inflödet av varor via järnvägen och den nya logistikparken Hässleholm Nord för att minska företagets miljöpåverkan.

Till 2014 planerar Bergendahls att öppna fem nya butiker, som ökar företagets omsättning med 1,2 miljarder kronor årligen. Kedjan är den fjärde största inom dagligvaror efter ICA, Coop och Axfood.

Thomas Hyllén Olsson, platschef Imtech VS-teknik, affärsområde Sprinkler, tel 010-475 29 26, e-post:   thomas.olsson@imtech.se
Ann-Sofi Höijenstam, informations- & kommunikationschef, Imtech Nordic & Imtech VS-teknik,        tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se