Tusen bilar med mustasch i kampen mot prostatacancer

I november stödjer nordiska installations- och serviceföretaget Assemblin Mustaschkampen för andra året i rad. Förutom en gemensam insamling till kampen mot prostatacancer ger Assemblin uppmärksamhet till kampanjen genom att sätta mustascher på sina bilar.

Precis som förra året kommer Assemblins filialer att gå samman för att samla ihop ett gemensamt bidrag som sedan skänks till Mustaschkampen i Sverige. I år skänks dessutom bidrag till motsvarande organisationer i Norge och Finland. Bidragen går till forskning för bättre diagnos- och behandlingsmetoder samt opinionsbildning. Många vet inte att prostatacancer är Sveriges, Norges och Finlands vanligaste cancersjukdom och att en tidig upptäckt kan rädda liv. Assemblin återupprepar även succén med de mustaschklädda bilarna, som hjälper till att sprida budskapet om den viktiga kampen. I år kommer uppåt tusen bilar att sätta strålkastarljuset på prostatacancer runt om i Sverige, Norge och Finland.

Mustaschkampen, som äger rum i november varje år, är en del av den internationella kampanjen Movember som uppmärksammar mäns hälsa. Syftet med kampanjen är allvarligt, att rädda liv, men humor är också en viktig del. Mustaschen är en symbol för Movember och många lägger ut roliga bilder på sina växande mustascher i sociala medier under kampanjtiden.

– Många av våra medarbetare har ett personligt engagemang i kampen och därför tycker vi att det är viktigt att stödja Mustaschkampen. Att Mustaschkampen blandar humor och allvar tycker vi är positivt och något som ökar engagemanget – både hos oss i Assemblin och hos allmänheten, säger Mats Johansson, koncernchef och vd för Assemblin.