Dold folksjukdom blir ofta obehandlad på grund av tabu och okunskap

Report this content

En av vår tids stora folksjukdomar talas det mycket tyst om i såväl medierna som vid fikabordet och det beror till stor del på att sjukdomen är tabubelagd och att det saknas kunskap hos allmänheten om hur man diagnostiserar samt behandlar sjukdomen. Det handlar om överaktiv blåsa och inkontinens.

Enligt professor Ian Milsom, överläkare vid kvinnokliniken Sahlgrenska Universitetssjukhuset är urininkontinens, överaktiv blåsa och andra nedre urinvägssymtom vanliga förekommande tillstånd som utgör ett allvarligt medicinskt och socialt handikapp för många av de drabbade och förorsakar samhället stora kostnader. Det har uppskattats att kostnaderna för enbart överaktiv blåsa i Sverige är cirka 333 miljoner Euro årligen.

Läkarvetenskapen och flera oberoende studier uppskattar att så mycket som ca 17 % * av Europas vuxna befolkning över 40 år lider av så kallade överaktiv blåsa och/eller inkontinens. En sjukdom som leder till såväl social isolering och relationsproblem som till förtidspensionering och depression. Det mänskliga lidandet är stort hos både de drabbade och deras anhöriga. En del av dem som lider av överaktiv blåsa och/eller inkontinens vågar till exempel inte gå på bio och teater eller åka tåg eller flyg. I värsta fall blir de så isolerade av sin sjukdom att de inte vågar gå till arbetet eller kan ha ett fungerande socialt liv.

Men det finns hjälp att få runtom på landets läkarmottagningar. Flera behandlingar så som livsstilsförändringar, blås- och bäckenbottenträning, elektrostimulering, operation eller medicin kan lindra besvären samt underlätta för patienten i dess vardag vilket kan ge den drabbade en möjlighet att fungera mer obesvärat.

För ytterligare information kontakta:

Medicinska frågor: Ove Schebye, Medical Director, Ove.schebye@dk.astellas.com Mobil: +45 2075 9309

Finansiella och kommersiella frågor: Mats Persson, VD, Mats.persson@dk.astellas.com Mobil: +46 73 404 12 96

För mer information om överaktiv blåsa och inkontinens samt hur du behandlar sjukdomen finner du på: www.blåsan.se

* Enligt studien Milsom et al. BJU 2001, 87, 760-766

Om Astellas Pharma

Astellas är ett internationellt läkemedelsföretag som bedriver forskning och utveckling främst inom urologi, transplantation, infektion, smärta, dermatologi och onkologi. Med en global närvaro och ca 15 000 anställda är Astellas målsättning att höja livskvaliteten för människor runt om i världen genom att erbjuda innovativa och pålitliga läkemedel och produkter. Astellas har ca 130 anställda i de nordiska länderna och huvudkontoret ligger i Köpenhamn, Danmark. Kontoret ansvarar för försäljning, marknadsföring, administration och klinisk forskning i Norden.

Taggar: