Utlåtande från Asticus styrelse

UTLÅTANDE FRÅN ASTICUS STYRELSE IVG Holding AG ("IVG") offentliggjorde den 8 mars 1999 ett erbjudande ("Erbjudandet") till aktieägarna i Asticus AB (publ) ("Asticus") att kontant förvärva samtliga aktier i Asticus till ett pris om 117 kronor per aktie. Den 9 mars 1999 meddelade styrelsen i Asticus, att den tagit del av Erbjudandet och på sedvanligt sätt skulle utvärdera detta. Den 12 mars 1999 utsågs Enskilda Securities till styrelsens rådgivare för nämnda utvärdering. Den 25 mars 1999 offentliggjorde IVG ett prospekt angående Erbjudandet, vilket distribuerades till Asticus aktieägare. Av prospektet framgår, att anmälningsperioden löper från den 26 mars till den 15 april 1999. Det bör noteras, att IVG har slopat sitt krav om att erhålla minst 90 procent av aktierna. Efter det att Erbjudandet offentliggjordes, har IVG förvärvat aktier i Asticus. Per den 25 mars 1999 hade IVG förvärvat 13.906.392 aktier i Asticus, vilket motsvarar 44,4 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget. Noteringskursen för Asticusaktien vid Stockholms Fondbörs var omedelbart före Erbjudandet 85 kronor. I förhållande till detta av marknaden satta värdet på bolagets aktier, innebär Erbjudandet en premie om cirka 38 procent. Asticus redovisade per den 31 december 1998 ett substansvärde per aktie om 137 kronor. Erbjudandet från IVG innebär i förhållande till nämnda substansvärde en rabatt om cirka 15 procent. Asticus styrelse har nu utvärderat Erbjudandet. Då kvaliteten på Asticus fastighetsbestånd är hög och framtidsutsikterna är goda anser styrelsen att IVGs Erbjudande är lågt. Emellertid har styrelsen konstaterat, att IVG sedan budgets offentliggörande förvärvat 44,4 procent av det totala antalet aktier och röster och är därmed redan nu den ojämförligt största aktieägaren i Asticus. Under dessa omständigheter, anser styrelsen därför att övriga aktieägare bör antaga budet. Göteborg den 31 mars 1999 Styrelsen för Asticus AB (publ) För ytterligare information kontakta: Lars Öberg, Styrelsens ordförande, tel: 08-611 68 30 Torbjörn Seifert, Verkställande direktör, tel: 070-326 7861 Bo Ahlén, Information/Investor Relations tel: 031-837 860, 070-326 7860, e-post: info@asticus.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/31/19990331BIT00460/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/03/31/19990331BIT00460/bit0002.doc