Ågrenska – första allergicertifierade restaurangen i Europa

Ågrenska är ett unikt nationellt kompetenscentrum med en kurs- och konferensanläggning söder om Göteborg och har nu Europas första allergicertifierade restaurang. Därmed har man fått rätten att sätta Astma- och Allergiförbundets logotyp Tryggare Mat på dörren.

Tryggare Mat ingår i ett utbildningskoncept som tagits fram av Astma- och Allergiförbundet i samarbete med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och certifieringsföretaget LRQA Sverige AB. Restauranger som vill certifiera sig utbildas, inspekteras och skriver kontrakt på att arbeta enligt fastlagda kriterier. Genom att använda logotypen Tryggare Mat kan de sedan kommunicera sitt allergikunnande till sina gäster.

- Det känns jättebra att kunna visa gästerna att vi är certifierade enligt en tydlig nationell standard. Särskilt viktigt kan det vara för gäster som inte besökt oss förut, säger Robert Hejdenberg Ågrenskas VD.

En fjärdedel av Sveriges befolkning uppger att de reagerar på mat på något sätt. Och detta är något som Ågrenska märkt av.
- Vi upplever att matallergi har blivit allt vanligare och vill genom Tryggare Mat visa att vi tar de här frågorna på allvar. Nu sporras vi att bibehålla vår höga ambitionsnivå på området, säger Eva Henrikson Wirén Restaurang- och konferensansvarig på Ågrenska

Certifieringen offentliggörs i närvaro av bland annat Astma- och Allergiförbundets ordförande Ingalill Bjöörn.
Tid: måndag den 21 september kl 13.30.
Plats: Ågrenska, Lillövägen Lilla Amundön, Hovås, vägbeskrivning: se www.agrenska.se

Journalister hälsas varmt välkomna att närvara! Vi bjuder på dryck och tilltugg.
Anmäl dig gärna till Eva Henrikson Wirén, 0709-115 220, e-post eva.wiren@agrenska.se

Läs mer om Tryggare Mat och utbildningen Hurra, en allergisk gäst! på Astma- och Allergiförbundets hemsida www.astmaoallergiforbundet.se Läs mer om Ågrenska på www.agrenska.se

För mer information, var god kontakta: Robert Hejdenberg, VD, Ågrenska, 0705¬-401952, e-post robert.hejdenberg@agrenska.se Ingalill Bjöörn, förbundsordförande, Astma- och Allergiförbundet, 070 – 604 46 99 Mats Hulth, VD, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, 0705 – 82 82 84.

Konferera med gott samvete Ågrenska är en mötesplats där ditt besök gör skillnad. Vi erbjuder en unik skärgårdsmiljö och en komplett anläggning belägen på Lilla Amundön, en pärla endast 15 min från City. Fler och fler företag känner samhällsengagemang och vill idag aktivt arbeta med ”CSR” Corporate Social Responsibility. Ett enkelt sätt att göra något är att konferera på Ågrenska. Allt överskott från konferens- och cateringverksamheten går tillbaka till Ågrenskas icke vinstdrivande arbete för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning och deras familjer.