Allergiker hindras från att besöka livsmedelsbutiker

Många allergiker är idag oroliga inför ett besök i livsmedelsbutiken. Risken att bli sjuk är nämligen stor. Orsakerna till besvär såsom astma, rinnande och kliande ögon och/eller näsa, hudbesvär, huvudvärk, yrsel m.m. är många. Några av varorna som utlöser allergiska symptom är växter, snittblommor, doftande hygien- och rengöringsprodukter samt nötter.

Det är inte en slump hur en livsmedelsbutik är utformad. Den är noga uttänkt för att försäljningssiffrorna ska vara så höga som möjligt, som i vilket annat vinstdrivande företag som helst. Varor vi oftast handlar är t.ex. placerade längst in för att vi ska lockas att köpa så många andra varor som möjligt på vägen. Det många butiksägare inte tänker på är att butiken dessutom behöver vara utformad så att även allergiska och överkänsliga kunder kan besöka dem utan att få besvär.

Astma- och allergiförbundet och dess lokalföreningar påminner med jämna mellanrum butikskedjorna om problemet och ger konkreta förslag på lösningar, men det är ett fåtal butiker som följer önskemålen. Det senaste brevet från förbundet gick ut i början av november i år.

I dag är allergiframkallande varor uteslutande placerade där alla kunder måste passera dem. Vid entrén till en livsmedelsbutik möts man först av snittblommor och nu i jultider även doftande hyacinter. Fortsätter vi in i butiken är sedan hygien- och rengöringsprodukter placerade på samma hylla som de doftfria alternativen. Doft- och kemikalieöverkänsliga personer kan med andra ord inte köpa sina doftfria och milda produkter utan att utsättas för dofterna. Dofterna fastnar dessutom i de doftfria produkternas förpackningar. Intill godiset, som placeras vid kassorna, hittar vi ”exotiskt godis” eller ”naturgodis” som säljs i öppningsbara behållare. I jultider säljs även nötter, både med och utan skal, i stora öppna tunnor eller kartonger i butikerna.

Astma- och allergiförbundets önskemål är att doftande snittblommor och växter undviks i butikerna. Som vägledning finns informationsbladet ”Bra växtval för allergiker”, vilket går att hämta på Astma- och allergiförbundets hemsida. Blommor och växter bör dessutom placeras i en avskild del av butiken, eller allra helst i glasskåp, för att extra känsliga personer ska kunna undvika dem. Av samma anledning bör doftande hygien- och rengöringsprodukter placeras i en avskild del längst in i butiken. Doftfria produkter, bl.a. de som rekommenderas av Astma- och allergiförbundet, bör säljas på en egen hylla. På så sätt minskar risken för besvär hos doft- och kemikalieöverkänsliga kunder. Nötter bör endast säljas i stängda förpackningar.

Dessa enkla åtgärder är avgörande för att öka tillgängligheten i butikerna för våra allergiska och överkänsliga medlemmar, säger Astma- och allergiförbundets ordförande Ingalill Bjöörn.

Ingalill Bjöörn Ordförande Astma- och allergiförbundet

För mer information kontakta Johanna Löf Vik. Ombudsman Inomhusmiljö Astma- och allergiförbundet Direkt: 08-506 28 211