Dofter minskar tillgängligheten för människor med allergi och överkänslighet

ICA meddelade i veckan som gick att man ska tillföra dofter till luften i livsmedelsbutiker. Dofterna ska påverka kunderna positivt. Ytterligare ett steg tas därmed i en utveckling som pågått i flera år som inneburit att doftsinnet allt mera frekvent används i kommersiella sammanhang.

Omkring sex procent av den svenska befolkningen är överkänslig mot dofter. Dessa personer reagerar med alltifrån obehag till starkare överkänslighetsreaktioner på parfym- och andra tillförda dofter i offentliga miljöer. För en mindre andel av dessa personer kan en miljö bli helt otillgänglig om den tillförs dofter.

En ökad användning av tillförda dofter till offentliga miljöer innebär för en som är överkänslig samma problem som bullriga miljöer för den som är hörselskadad eller bristande ljusförhållanden för den som är synskadad. Det är därför olämpligt att tillföra fler dofter i samhället som gör att doftöverkänsliga får sitt liv ännu mer begränsat än vad de har idag.

Det finns en ökad medvetenhet om dessa problem i samhället. Västra Götalandsregionen fattade nyligen beslut om att all personal inom vården rekommenderas vara parfymfri under arbetstid. Under 2009 kommer Astma- och Allergiförbundet öka informationen om doftöverkänslighet och arbeta mera intensivt för att flera landsting ska följa Västra Götalandsregionen exempel. Förbundet kommer också kontakta handeln för att påtala problemen.

Ingalill Bjöörn, ordförande Tel: 070 604 46 99 Astma- och Allergiförbundet

För mer information kontakta Ulf Brändström, kanslichef Astma- och Allergiförbundet Tel: 070 795 22 86

Astma- och Allergiförbundet S:t Eriksg 44 100 29 Stockholm Tel 08-506 28 200 Ny adress från 1/11 Box 17069, 104 62 Stockholm Besöksadress: Rosenlundsgatan 52; 118 63 Stockholm www.astmaoallergiforbundet.se