Många får allergireaktioner av restaurangmat

Ny studie: Många får allergireaktioner av restaurangmat

Bara 8 procent av landets miljö- och hälsoskyddskontor har fått in anmälningar om allergireaktioner av restaurangmat under 2010. Samtidigt uppger nästan 30 procent av ett urval av Astma- och Allergiförbundets medlemmar att de fått allergiska reaktioner av mat på restaurang.

- Det visar att vi har ett stort mörkertal och att kommunernas tillsyn borde öka, säger Astma- och Allergiförbundets ordförande Ingalill Bjöörn.

Veckorna före jul vill många bjuda ut familj, personal eller kunder på julbord – en populär och generös gest som dock kan sluta illa för den som är matallergisk. Spill och smulor som faller i närliggande mat, slevar och uppläggningsbestick som blandas ihop och bristfällig information om matens innehåll är bara några av de risker som en matallergiker kan råka ut för även om han eller hon själv är noga med vad som läggs på tallriken.

Tittar man statistiskt på antalet anmälda allergireaktioner av restaurangmat ser situationen ganska ljus ut. Endast 8 procent av miljö- och hälsoskyddskontoren uppger att de fått in anmälningar om allergireaktioner på restaurangmat i en undersökning gjord av förbundet. Enkäten skickades till landets samtliga miljö- och hälsoskyddskontor och svarsfrekvensen blev nästan 80 procent. När frågan ställdes till förbundets egna medlemmar blev svaren däremot annorlunda – nästan 30 procent uppgav att de fått reaktioner av restaurangmat. De flesta av de drabbade hade fått 1-3 reaktioner av restaurangmat under 2010, men hela 10 procent hade fått reaktioner vid 4-6 tillfällen, 3 procent hade det fått det 7-10 gånger och 2 procent vid fler än 10 tillfällen. Enkäten skickades till cirka 4000 medlemmar och besvarades av 33 procent – en hög siffra med tanke på att förbundet organiserar människor med alla slags allergier (t ex mot pälsdjur, pollen och dofter) och inte bara matallergiker.

Resultatet tyder på att många matgäster struntar i att anmäla att de blivit sjuka av restaurangmat.

- De vet kanske inte vart de ska vända sig eller så tror de att sjukvården gör en anmälan om de sökt vård för sina besvär. Några har kanske berättat för restaurangpersonalen vad som hänt och så har ärendet stannat där. Sannolikt vill många undvika att ”ställa till besvär”, säger Ingalill Bjöörn.

Även restauranger som fått kännedom om incidenter kan ibland avstå från att anmäla, i rädsla för att få anmärkningar av kommunen.

- Men det handlar aldrig om att hitta syndabockar om någon blir sjuk. Enda anledningen till att det är bra att anmäla incidenter till miljö- och hälsoskyddskontoret är att man då kan ta reda på vad som gått snett och åtgärda bristerna så att inte fler far illa. Undersökningen visar att det krävs bättre tillsyn och att behovet av utbildning för restaurangpersonal är stort, säger Ingalill Bjöörn.

Astma- och Allergiförbundet har i samverkan med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) tagit fram ett utbildningspaket för restaurangpersonal om hur man skapar bra rutiner för säkrare mat. Läs mer på www.astmaoallergiforbundet.se och länken Tryggare Mat. Restauranger kan också allergicertifieras i ett senare led.

För kommentarer var god kontakta Ingalill Bjöörn, förbundsordförande,  070 – 604 46 99. För information om studien, var god kontakta Marianne Jarl, ombudsman, 073 – 57 20 246 marianne.jarl@astmaoallergiforbundet.se