Miljön i förskolor och skolor hinner inte kontrolleras

Över hälften av handläggarna på kommunernas miljökontor anser att det saknas resurser för tillsyn av förskolor och skolor. Antalet fall av ohälsa ökar medan högen av ärenden växer.

- Många kommuner hänvisar till att inomhusmiljön utreds om det kommer in klagomål från föräldrar eller personal, men vi på Astma- och Allergiförbundet anser att det är mycket oroande om en tillsynsmyndighet förlitar sig på att det finns personer i verksamheterna som kan slå larm. För att kunna bedöma risker och brister krävs både kunskap och erfarenhet, säger Ingalill Bjöörn, förbundsordförande.

Att planerade besök behövs visar sig bland annat i siffror från Stockholms kommun. Under 2008 besöktes ca 150 verksamheter, både kommunala och privata. I så mycket som varannan verksamhet noterades avvikelser som var så allvarliga att de behövde följas upp. Det rörde sig bl.a. om bristande ventilation, fuktskador och bristfällig städning.

Man räknar med att cirka 30 procent av Sveriges barn och ungdomar är drabbade av allergi . Det är 500.000 människor som är särskilt känsliga för brister i förskolans och skolans inomhusmiljö. Undersökningar visar samtidigt att hela 80 procent av landets förskolor och skolor har någon typ av fuktproblematik. Två av tre har någon aspekt som ger sämre förutsättningar för god luftkvalitet. Barn och vuxna med allergi drabbas oftare än andra av problem relaterade till inomhusmiljön, såsom astma, trötthet, kliande och rinnande ögon och näsa.

För kommentarer, var god kontakta: Ingalill Bjöörn, ordförande Astma- och Allergiförbundet, telefon 0706-04 46 99, ingalill.bjoorn@astmaoallergiforbundet.se

För mer information om undersökningen, var god kontakta: Marie-Louise Luther, ombudsman, telefon 08-506 28 211, marie-louise.luther@astmaoallergiforbundet.se