Nytt nummer av Astma- och Allergiförbundets webbtidning www.matnyttig.se ute nu.

I detta nummer kan du bland annat läsa om:

Komponentanalys ger säkrare allergitester En del barn som är allergiska mot björk diagnostiseras idag som allergiska mot jordnötter. IgE-medierad allergi mot livsmedel, t.ex. allergi mot jordnötter, kan orsaka mycket svåra allergiska reaktioner med tom dödlig utgång. Nu hoppas man kunna reducera risker, utan att samtidigt förbjuda onödiga saker genom säkrare analyser.

Citrusfrukter och tomater ger sällan allvarliga symtom Nästan allt vi äter kan orsaka överkänslighetsreaktioner av olika slag. Tomater och citrusfrukter är två exempel på födoämnen som oftast ger milda symtom hos den som drabbas. Men det kan ändå ge upphov till oro och irritation.

I Finland provoceras allergierna I Finland har det skett en stor ändring i synen på allergier berättar Tari Haahtela, professor och överläkare på Allergisjukhuset i Helsingfors. Genom att utsätta den som är allergiker för allergener i ökande doser kan man framkalla tolerans hos den allergiska.

För mer information kontakta Carina Hååg Informationsansvarig och Redaktör för matnyttig Astma- och Allergiförbundet E-post: carina.haag@astmaoallergiforbundet.se 08 506 28 209, 070 604 35 36 eller Mertz Laakso mertz@digitaltidningar.se Telefon: 0708 - 630 680