Pälsdjur inom äldreboenden stänger ute allergiker

Drygt 15 % av befolkningen lider idag av allergi mot pälsdjur . Pälsdjursallergin yttrar sig bl.a. i astma, rinnsnuva, täppt näsa, klåda i ögonen, rinnande ögon och hudbesvär. Vanliga symptom vid allergi är även koncentrationssvårigheter, trötthet och huvudvärk.

Astma- och allergiförbundet inser att pälsdjur kan ge en positiv effekt på människor och att de kan vara till nytta och glädje för många. Vi oroas dock av att alldeles för lite hänsyn tas till den hälsorisk som pälsdjur kan innebära för personer med allergi – både patienter, boende, personal och anhöriga. Många medlemmar hör av sig till förbundet och berättar att de har problem med allergibesvär i samband med framförallt hundar och katter inom äldreomsorgen. Många får ingen förståelse när de berättar om sina problem. Någon som har erfarenhet av detta är Ingela Persson. Hon berättar för Astma- och allergiförbundet: ”Jag har upplevt en stor sorg för några år sedan när jag inte kunde vara närvarande under de sista åren och senare ta farväl av en nära anhörig som tog sina sista andetag i livet. Nu står jag i en liknande situation igen eftersom min mamma, som är dement, bor på ett tillfälligt växelboende på heltid p.g.a. väntan på ett eget boende inom äldreomsorgen. Situationen är åter igen den att jag och flera allergiska anhöriga inte kan hälsa på henne där hon befinner sig”.

Astma- och allergiförbundet vill framhålla att utgångspunkten måste vara att äldreboenden av försiktighetsskäl ska vara djurfria. Sedan kan det undantagsvis tillåtas djur i vissa lokaler dit personer som vill leva med pälsdjur kan söka sig. Det finns goda exempel där detta fungerar. I Karlskrona kommun har man t.ex. infört en allergipolicy som kommunen arbetar utifrån vid planeringen av omsorgen. I Sollentuna kommun håller man precis på att besluta om en sådan allergipolicy.

Det är viktigt att komma ihåg att planeringen inte bara handlar om var djuren får vistas. Pälsdjursallergenet sprids nämligen via kläder och hår hos människor som umgås med djuren och hamnar sedan även i djurfria miljöer. Där blir halterna allergen snabbt tillräckligt höga för att allergiker ska få besvär. Det är därför viktigt att arbetet inom äldreomsorgen organiseras så att personal inte för med sig allergen från lokaler där djur tillåts till lokaler där allergiker vistas. Ingalill Bjöörn, ordförande i Astma- och allergiförbundet, kommenterar: ”Ansvariga för äldreomsorgen inom Sveriges alla kommuner måste se till att omsorgen är tillgänglig för alla. Något annat är att klassa som diskriminering och strider mot den av Sverige antagna FN-konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning”.

Ingalill Bjöörn Ordförande Astma- och allergiförbundet

Kontakter Ingalill Bjöörn Telefon 054-18 90 42 Mobil 0706-04 46 99 ingalill.bjoorn@astmaoallergiforbundet.se

Johanna Löf vik. ombudsman för inomhusmiljöfrågor på Astma- och allergiförbundet. Telefon 08-506 28 211 E-post johanna.lof@astmaoallergiforbundet.se.

Ingela Persson Telefon 0650-17424 E-post mibsis@hotmail.com.