Skärpta krav på energihushållning riskerar människors hälsa

Boverket föreslår skärpta krav på energihushållning i en ändring av sina byggregler, men utan att samtidigt säkerställa en god inomhusmiljö. Det finns därmed en risk att misstag liknande de som gjordes på 1970-talet under oljekrisen upprepas.

- Personer med allergi och annan överkänslighet är känsligare än andra för t ex dålig luft-kvalité och fukt- och mögelskador. Vi kan inte acceptera att regler införs som kan försämra inomhusmiljön och göra människor sjuka, säger Leif Henriksson, 1:e vice ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Förbundet får ofta exempel på att energihushållning gett problem med inomhusmiljön. Detta kan medföra risker för personer med allergi och annan överkänslighet. Exempel som kommit till vår kännedom är; tilläggsisolering/tätning av hus utan förbättrad ventilation, minskade luftflöden - t ex avstängd ventilation nattetid, luftburet värmesystem (vanligt i s k passivhus) och luftvärmepumpar som tar värme från uteluften som sedan avges till inneluften, återluftssystem där gammal använd luft återanvänds, utbyte av oljepanna till bergvärme utan annan värmekälla i källaren istället för pannan och nybyggnad av lågenergihus utan noggrann fuktdimensionering. Införande av småskaliga biobränsleanläggningar som värmevälla i tättbebyggda områden kan också ge rökproblem inomhus för grannar.

Astma- och Allergiförbundet skickar idag in ett remissvar till Boverket. Förbundet anser att de skärpta kraven på energihushållning måste kompletteras med:

• tydliga krav på hur god inomhusmiljö ska säkerställas vid energieffektivisering - alternativt hänvisning till andra avsnitt i byggreglerna där detta finns med
  • krav på att energirådgivare, byggare m fl har kunskap om vilka energieffektiviserings-åtgärder som kan ha negativ inverkan på inomhusmiljön så de undviker risker
  •  hälsokonsekvensbeskrivningar och hur inomhusmiljön kan påverkas när man inför olika energieffektiviseringsåtgärder och hur risker undviks.
  • skötselkrav för mekaniska ventilationssystem och krav på hur uppföljning av inomhus-luftens kvalitet ska ske

Hela remissvaret finns att läsa på som bilaga eller på www.astmaoallergiforbundet.se/remissvar_mer.aspx?id=127

Kontaktperson: Marie-Louise Luther ombudsman inomhusmiljö  Tel. 08-506 28 211