Astra och Astra Pharmaceuticals LP stämmer Cheminor

ASTRA OCH ASTRA PHARMACEUTICALS, L.P. STÄMMER CHEMINOR DRUGS OCH REDDY CHEMINOR Astra AB och Astra Pharmaceuticals, L.P. (APLP) har lämnat in stämningsansökan i USA mot företagen Cheminor Drugs, Ltd. och Reddy Cheminor Inc. för patentintrång. Reddy Cheminor Inc har ansökt hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA om att få sälja produkter innehållande omeprazol i USA. Omeprazol är den aktiva substans som ingår i Prilosec® (Losec® ). Astra och APLP anser att Reddy Cheminors agerande innebär intrång i ett antal patent, med giltighet fram till 2014. Dessa innefattar bland annat skydd för substansen omeprazol, beredningsformer och användningssätt. Astra och APLP kommer med kraft att försvara sina patenträttigheter. Kontaktpersoner: Media: Mikael Widell, tel: 070-311 99 60 Investor Relations: Michael Olsson, tel: 08-553 259 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/21/19990421BIT00010/bit0001.pdf Ä http://www.bit.se/bitonline/1999/04/21/19990421BIT00010/bit0002.doc