Prilosec - förberedelser för patenträttegångar samordnas

Report this content

® PRILOSEC - FÖRBEREDELSER FÖR PATENTRÄTTEGÅNGAR SAMORDNAS AstraZeneca meddelar att rättegångsförberedelserna i samtliga aktuella patentmål gällande omeprazol i USA kommer att samordnas vid en federal domstol i New York. AstraZenecas ansökan om ett samordnat förfarande lämnades in i maj 1999. Aktuella patentmål föreligger för närvarande mot Andrx Pharmaceuticals, Inc., Genpharm, Inc., Kremers Urban Development Co/Schwarz Pharma Inc. samt Cheminor Drugs, Ltd./Reddy-Cheminor, Inc. Stämningar har inlämnats i Florida, New York, Wisconsin respektive New Jersey. Stämningarna har skett sedan summariska ansökningar (ANDAs = Abbreviated New Drug Applications) om att få marknadsföra generiskt omeprazol inlämnats av dessa fyra företag till den amerikanska registreringsmyndigheten FDA. Omeprazol marknadsförs i USA under namnet Prilosec och internationellt under namnet Losec. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, tel 08-553 261 07 Michael Olsson, tel 08-553 259 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/23/19990823BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/23/19990823BIT00010/bit0002.pdf