Rapport från Astras bolagsstämma

RAPPORT FRÅN ASTRAS BOLAGSSTÄMMA 1999 Eftersom det tidigare under dagen meddelats att samgåendet mellan Astra och Zeneca fullföljts och det nya bolaget AstraZeneca PLC bildats var årets bolagsstämma den sista i Astra AB som börsnoterat företag. Vid Astras bolagsstämma den 6 april deltog 1.277 aktieägare, representerande 41,7 procent av det totala antalet aktier och 43,2 procent av det totala antalet röster. Styrelsens förslag om utdelning godkändes av stämman. Samtliga aktieägare i Astra som inlämnat giltig anmälningssedel under anmälningsperioden, och som fortfarande är registrerade aktieägare i AstraZeneca på avstämningsdagen den 9 april 1999, kommer att erhålla sin AstraZeneca-utdelning motsvarande 1:90 kr för varje anmäld Astra-aktie. De AstraZeneca-aktier som är registrerade genom VPC den 9 april 1999 berättigar till en utdelning på 3:77 kr, motsvarande 1:90 kr per Astra-aktie, justerat för utbytesrelationen 0,5045 AstraZeneca-aktie för varje Astra-aktie. Styrelsen i AstraZeneca har, enligt vad som meddelats i januari 1999, följande sammansättning: Percy Barnevik - Styrelsens ordförande Sir David Barnes - Arbetande vice ordförande Håkan Mogren - Arbetande vice ordförande Tom McKillop - Verkställande direktör och koncernchef Jonathan Symonds - Ekonomi- och finanschef Åke Stavling - Chef för affärsutveckling och integration Claes Wilhelmsson - Chef för forskning och utveckling Michael Pragnell - Chef för affärsområde Agrokemi Dame Bridget Ogilvie - Styrelseledamot Sir Peter Bonfield - Styrelseledamot Karl von der Heiden - Styrelseledamot Erna Möller - Styrelseledamot Lars Ramqvist - Styrelseledamot Marcus Wallenberg - Styrelseledamot Astra AB är nu ett dotterbolag i AstraZeneca-koncernen. Stämman fastställde följande sammansättning av bolagets styrelse: Tom McKillop, Jonathan Symonds, Åke Stavling, Claes Wilhelmsson, Göran Lerenius och Marcus Wallenberg Vid styrelsens konstituerande sammanträde valdes Tom McKillop, verkställande direktör och koncernchef i AstraZeneca, till ordförande. Göran Lerenius, chefsjurist i AstraZeneca pharmaceuticals, utsågs att tills vidare upprätthålla befattningen som verkställande direktör i Astra AB. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, Informationschef, Astra AB, 08-553 261 07 Mikael Widell, Presschef, Astra AB, 08-553 264 28 Michael Olsson, Manager Investor Relations, Astra AB, 08-553 259 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/06/19990406BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/06/19990406BIT00600/bit0002.pdf