Aktuellt från AstraZeneca om avtalsförhållandet med Merck & Co., Inc.

Report this content

AstraZeneca tillkännager i dag att man, enligt villkoren i omstruktureringsavtalet, underrättats om att Merck har valt att inte utnyttja den första option (First Option) som är knuten till att Merck avstår sina rättigheter till de produkter som inte omfattas av den partiella nedtrappningen (Partial Retirement, se nedan), med undantag för Nexium™ och Prilosec™. Till följd av detta beslut kommer försäljningsrelaterade betalningar till Merck att fortsätta för produkterna Atacand™, Lexxel™, Plendil™ och Entocort™ till åtminstone 2010, då AstraZeneca kan utnyttja denna option till 2008 års uppskattade värde (Appraised Value) på ca 650 MUSD. Detta Appraised Value inkluderar också rättigheter till vissa produkter som fortfarande befinner sig i klinisk utveckling (AZD6140, AZD3355, AZD0328 och AZD2327). De försäljningsrelaterade betalningarna till Merck under 2007 avseende de produkter som ingår i First Option uppgick till 69 MUSD under 2007.

Andra delar i den planerade avvecklingen av samarbetet kommer att genomföras i enlighet med tidigare lämnad information:

· Partial Retirement avseende Mercks andel i det samägda bolaget, varigenom Mercks rättigheter till vissa produkter kommer att upphöra. De produkter som omfattas av Partial Retirement inkluderar Toprol-XL™, Pulmicort™, Rhinocort™ och Symbicort™. De försäljningsrelaterade betalningarna till Merck under 2007 avseende dessa produkter uppgick till 182 MUSD. AstraZeneca kommer att betala Merck ca 4,27 miljarder USD enligt avtalet om Partial Retirement.
· En slutavräkning av den förskottsbetalning som utlöstes vid fusionen mellan Astra och Zeneca, enligt vilken Merck avstod från alla rättigheter, inklusive försäljningsrelaterade betalningar avseende framtida försäljning av eventuella produkter från Astra utan befintliga eller sökta patent i USA vid tidpunkten för fusionen, motsvarande en betalning från Merck till AstraZeneca på ca 0,24 miljarder USD, inklusive ränta.
· En reglering av det långfristiga lånet genom en betalning från Merck till AstraZeneca av ett belopp om 1,4 miljarder USD, inklusive upplupen ränta.

Den sammanlagda effekten av dessa tre komponenter kommer att vara en nettobetalning från AstraZeneca till Merck om ca 2,63 miljarder USD vid avräkningen under första kvartalet 2008.

Enligt avtalen finns det en andra option (Second Option) enligt vilken AstraZeneca har möjlighet att återköpa Mercks andel i produkterna Prilosec™ och Nexium™ i USA. Denna option kan utnyttjas av AstraZeneca 2012 om AstraZeneca utnyttjar First Option 2010. Möjligheten för AstraZeneca att utnyttja Second Option vid ett senare tillfälle finns också 2017, eller om den sammanlagda försäljningen av de två produkterna understiger ett minimibelopp, förutsatt, i vart och ett av fallen, att First Option har utnyttjats. Lösenpriset för Second Option är nuvärdet netto av de framtida årliga försäljningsrelaterade betalningarna för Prilosec™ och Nexium™ som bestäms i den genomsnittliga värderingen från två värderingsmän (varje part väljer en) vid tiden för lösen, vilken är föremål för en potentiell slutavräkningsmekanism under vissa förutsättningar. AstraZenecas försäljningsrelaterade betalningar under 2007 avseende Prilosec™ och Nexium™ i USA uppgick till 931 MUSD.

Mer information om de redovisningsprinciper som tillämpas vid dessa händelser av AstraZeneca kommer att lämnas i samband med tillkännagivandet av resultatet för första kvartalet 2008 den 24 april 2008.