Ansett forskningsinstitut stödjer forskare som tar AstraZenecas substanser vidare mot nya läkemedel

Medicinska forskningsrådet i Storbritannien (MRC) kommer att ge ett stöd på 7 miljoner brittiska pund till 15 olika forskningsprojekt. Detta är en följd av en helt ny typ av samverkan som inleddes i december 2011. I detta avtal ställde AstraZeneca 22 kliniska substanser till förfogande för den akademiska forskningen. AstraZeneca hade inlett tidiga försök på dessa substanser och utvärderat dem, men valt att avbryta utvecklingen. Samarbetet med MRC ökar sannolikheten att dessa substanser kan komma till användning inom nya områden.

Forskarna kommer nu att studera substanserna för ett brett spektrum av medicinska tillstånd, från vanliga sjukdomar som Alzheimer, cancer och lungsjukdomar till mer ovanliga tillstånd som motoriska neuronsjukdomar som ALS och muskeldystrofi. Åtta av projekten kommer att omfatta klinisk prövning (försök på människa), medan sju befinner sig i tidigare utvecklingsfaser.

Martin Mackay, chef för forskning och utveckling på AstraZeneca, säger:

”Vi strävar efter att förverkliga hela potentialen i vår utvecklingsportfölj genom samarbete med forskare runt om i världen. Vårt samarbete med offentliga institut, universitetsforskare och andra läkemedelsföretag är ett viktigt sätt att bidra till fler vetenskapliga upptäckter som kan leda till utveckling av nya läkemedel för svårt drabbade patienter.”

Läs pressmeddelande i bifogad PDF

Läs tidigare pressmeddelande om detta samarbete

Ann-Leena Mikiver, presschef   08-553 260 20